Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 7.december   2005 004 - 000270 Trafikudvalget har i brev af 6. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 6 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 6: "Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse for ansvarsfordelingen og kompetencefordelingen mellem a) departementet i Transport- og Energiministeriet, Trafikstyrelse, den rådgivende bestyrelse  i Banedanmark og direktionen i Banedan- mark, b)    departementet i Transport- og Energiministeriet, Trafikstyrelsen, bestyrelsen i DSB og direktionen i DSB samt c) departementet i Transport- og Energiministeriet, Trafikstyrelsen, bestyrelsen i Scandlines og direktionen i Scandlines." Svar: Da Trafikudvalget har spurgt til Banedanmark, DSB og Scandlines’ relati- oner til Trafikstyrelsen og Transport- og Energiministeriets departement, har jeg valgt indledningsvist at give en kort beskrivelse af forholdet mellem departementet og Trafikstyrelsen. 1. Over/underordnelsesforholdet mellem departementet og Trafikstyrel- sen Trafikstyrelsen er oprettet med henblik på at forestå en samlet varetagelse af myndighedsfunktionerne i jernbanesektoren samt bistå Transport - og Energiministeriets departement i forbindelse med den politiske sekretari- atsbetjening af departementet. Relationen mellem styrelsen og departementet har karakter af et over- / un - derordnelsesforhold, som er reguleret dels gennem årlige r esultatkontrakter og resultatløns kontrakter, dels reguleret ved en delegationsbekendtgørelse (bkg. 694 af 24. juni 2004), hvorved Trafikstyrelsen er bemyndiget til at udøve beføjelser, der i henhold til bl.a. lov om jernbane og lov om færge - fart er tillagt transport- og energiministeren. For så vidt a ngår  relationerne mellem departementet og Trafikstyrelsen som sikkerhedsmyndighed henvises til mit brev af 8. november 2005 til Folketingets Trafikudvalg. 2.Ansvars  - og kompetencefordelingen mellem departementet og Bane- danmarks bestyrelse og direktion Banedanmark er en statsvirksomhed, hvor ansvars- og kompetenceforde- lingen er fastlagt i lov om Banedanmark.
p. 2/4 Trafikudvalget beder mig redegøre for Banedanmarks rådgivende best  yrel- ses rolle. Da bestyrelsen den 28. november 2005 blev ansvarshavende sup- pleres der med oplysninger om den nye kompetencefordeling. 2a. En rådgivende bestyrelse Den rådgivende bestyrelse  i Banedanmark har kunnet spørges til råd eller afgive råd efter eget in itiativ, men har ikke haft ledelsesret og –pligt. 2b. En ansvarshavende bestyrelse Ministeren har i forhold til bestyrelsen fuld instruktionsbeføjelse, som fo r- melt udøves på virksomhedsmøder   , hvor transport- og energiministeren også vælger    fire medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstfo  r- mand. Ministeren kan til enhver tid afsætte de af ministeren valgte me  d- lemmer. Medarbejderne vælger   to medlemmer til bestyrelsen. Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af Banedanmark under an- svar over for transport- og energiministeren. Bestyrelsen skal sørge for en forsvarlig organisation af virksomheden. Den træffer beslutning i alle spørgsmål  , som er af væsentlig betydning. Bestyrelsen ansætter og afskediger direktionen  . Ved fastlæggelsen af dire  k- tionens størrelse, løn og ansættelsesvilkår m.v. skal bestyrelsen ove rholde finansloven og gældende personale  - og bevillingsmæssige forudsætni nger m.v. Direktionen varetager den daglige ledelse af virksomheden. De nærmere regler for bestyrelsen og direktionens udøvelse af de i lov om Banedanmark tildelte kompetencer vil fremgå af ve dtægterne for Ban  e- danmark, som forventes vedtaget på virksomhedsmødet den 19. december 2005, hvor transport- og energiministeren også vil vælge medlemmer til bestyrelsen. Ministeren fører tilsyn med virksomheden og gør ansvar gælde nde over for bestyrelsen. Bestyrelsens formand og næstformand er forpligtet til at orie  n- tere ministeren om sager af væsentlig betydning  .Banedanmark skal på b   e- gæring stille enhver oplysning om sin virksomhed til rådighed for minist   e- ren. Ministeren kan direkte pålægge bestyrelsen a   t berigtige retsstridige forhold, herunder bevillingsstridige forhold. 3. Kontraktrelationen mellem departementet og Banedanmark Der er mellem Transport- og Energiministeriets departement og Banedan- mark indgået en kontrakt om forvaltning af statens jernb aneinfrastruktur i perioden 2005-2006. Kontrakten udgør ikke en kontrakt i aftaleretlig for - stand, men udelukkende en formaliseret ramme for udmøntningen af de politisk fastsatte rammer for statsvirksomheden. Kontrakten fastsætter Banedanmarks opgaver og   forpligtelser i forbindelse med statsvirksomhedens drift, fornyelse og vedligeholdelse af statens jern- baneinfrastruktur. Kontrakten regulerer som udgangspunkt kvaliteten af den infrastruktur, som Banedanmark skal stille til rådighed for jernban e- virksomhederne. 4. Samarbejds- og myndighedsrelationen mellem Banedanmark og Tra- fikstyrelsen Relationen mellem Trafikstyrelsen og Banedanmark har karakter af dels en myndighedsrelation for så vidt angår Trafikstyrelsens opgaver som sikke  r-
p. 3/4 hedsmyndighed på jernbane området , dels en samarbejdsrelation vedrø - rende Trafikstyrelsens opgaver i forbindelse med planlægning og projekte  - ring af jernbaneinfrastruktur. Endelig samarbejder Banedanmark og Trafik- styrelsen i forbindelse med køreplanlægningen, hvor Banedanmark ha   r an- svaret for at fastlægge den samlede tjenestekøreplan for alle tog. Myndighedsrelationen på jernbanesikkerhedsområdet er reguleret af lov om jernbane. Samarbejdsrelationen i forbindelse med planlægning og projektering af in  - frastruktur baserer sig på,  at Trafikstyrelsen har ansvaret for de indledende faser frem til vedtagelse af en anlægslov  , medens Banedanmark har ansva- ret for etableringen. I anlægsfasen f  ø . 5.Ansvars  - og kompetencefordelingen mellem departementet og DSB’s bestyrelse og direktion DSB er en selvstændig offentlig virksomhed, hvor ansvars  - og kompeten- cefordelingen er fastlagt lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S DSB (lov om DSB). DSB ledes af en bestyrelse på ni  medlemmer, hvoraf transport- og energi- ministeren vælger   seks medlemmer, herunder formand og næstformand. Ministeren kan til enhver tid afsætte de af ministeren   valgte medlemmer. Medarbejderne vælger tre medlemmer til bestyrelsen   efter reglerne i aktie- selskabsloven. Direktionen varetager den daglige ledelse af DSB. Hvad angår selsk abets ledelse finder aktieselskabslovens kapitel 9 anven- delse for DSB med de ændri  nger, der følger af lov om DSB. Investeringer på over 100 mio. kr., som ønskes foretaget af DSB eller da  t- terselskaber heraf, forelægges Folketingets Finansudvalg til go  dkendelse. Transport- og energiministeren fastsætter rammer for optagelse af lån til driftsformål for DSB og datterse lskaber. Rammerne for optagelse af lån til investeringsformål for DSB og dattersel skaber heraf fastsættes af minist  e- ren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalg. Transport- og energiministeren udø ver i forhold til DSB i overensstem- melse med lov om DSB de beføjelser, der efter aktieselskabslovens kap itel 9 tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab. Transport - og energimi- nisteren fastsæ  tter endvidere DSB’s vedtægter. Herudover har transport- og energiministeren fastsat konkurrenceretlige retningslinier og et regnskabsreglement for virksomheden. Bestyrelsens formand og næst  formand er forpligtet til at orientere trans- port- og energiministeren om sager af væsentlig betydning  . Ministeren fø- rer tilsyn med, at DSB efterlever bestemmelserne i loven, og DSB skal på begæring stille enhver oplysning om sin virksomhed til rådighed fo   r mini- steren. 6. Kontraktrelationen mellem departementet og DSB DSB leverer samfundsbegrundet passagertogtrafik på basis af en forhandlet kontrakt med transport- og energiministeren. Kontrakten beskriver den tra- fikydelse, som DSB skal levere og den betaling DSB modtager herfor. Departementet fungerer som kontraktholder og dermed trafikindkøber for den forhandlede trafik på ministerens vegne. Trafikstyrelsen yder rådgiv  - ning til departementet.
p. 4/4 7. Myndighedsrelationen mellem Trafikstyrelsen og DSB Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndigheden på jernbaneområdet.   Myndig- hedsudøvelsen  er reguleret af lov om jernbane og indebærer bl.a.  , at Tra- fikstyrelsen skal udstede tilladelse og sikkerhedscertifikat til DSB som for- udsæt  ning for, at DSB må udøve jer  nbanevirksomhed. 8. Ansvars- og kompetencefordelingen mellem departementet og Scand- lines bestyrelse og direktion Scandlines AG er et tysk indregistreret aktieselskab, som ejes 50 % af Deutsche Bahn AG og 50 % af den danske stat v/ Transport- og Energimi- nisteriet. Ansvars- og kompetencefordelingen mellem aktionærerne og se  l- skabet reguleres af den tyske aktieselskabslov. Selskabets daglige ledelse varetages af en direktion på to me dlemmer, som ansættes af bestyrelsen. Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen, og best   år af to medlemmer, der vælges af medarbejderne, to medlemmer, der indstilles af den danske aktionær og to me  dlemmer, der indstilles af den tyske aktionær. Aktionærerne varetager generelt deres interesser på generalforsamlingen.   Her træffer   aktionærerne b  eslutning om alle sager, der er eksplicit nævnt i aktieselskabsloven eller i selskabets vedtæ  gter. Forholdet mellem bestyrelse og direktion reguleres dels af den tyske aktie- selskabslov, dels af et bilag til aktionæroverenskomsten mellem den danske stat og Deutsche Bahn AG. Bestyrelsen ansætter og afskediger medlemmer af direktionen. Direktionen skal bl.a. rapportere til bestyrelsen og anmode om bestyrelsens tilslutning til visse beslutninger. 9. Myndighedsrelationen mellem Trafikstyrelsen og Scandlines Scandlines har ingen formelle relationer til Trafikstyrelsen, idet det dog bemærkes, at Scandlines kan vælge at byde på de færgeruter, som Trafi k- styrelsen sender i udbud. Med venlig hilsen Flemming Hansen