Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28 . oktober 2005 004 - 000269 Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 5: "Ministeren bedes redegøre for regulariteten og rettidigheden på Grenåb   a- nen måned for måned i 2005, samt oplyse årsagerne hertil.   " Svar: DSB har oplyst følgende tal for tog enes rettidighed på Grenaabanen  må ned for må ned i 2005, hvilket jeg kan henholde mig til: Januar 2005: 74,2 % Februar 2005:   82,8 % Marts 2005: 95,7 % April 2005: 94,9 % Maj 2005: 65,3 % Juni 2005: 94,9 % Juli 2005: 97,3 % August 2005: 92,6 % Sept. 2005: 93,8 % Ifølge DSB er der følgende årsager til for   sinkelserne i de enkelte måneder: Januar 2005: Den 16. januar 2005 blev driften på Århus    - Grenaa banen genoptaget efter en sporombygningsperiode på mere end 3 måneder. De  sværre viste det sig, at på grund af mange fejl på sikringsanlæg og overkø rselsanlæg   var der en dårlig reg ularitet og aflysninger. En Task Force gruppe bestående af DSB og Banedanmark blev  nedsat for at løse de mest påtrængende problemer , og en række fejl blev identif  iceret og rettet. Februar 2005: En væsentlig bedre kvalitet, men p  å  trods af ovenstående tiltag  stadig ikke på et tilfredsstillende niveau. Derfor blev der i perioden 21. februar 2005 til
p. 2/2 20. marts 2005 sat en særkøreplan i kraft for at gøre køreplanen mere r o- bust. Særkørepl   anen var en justeret søndagskøreplan, der tog hen  syn til myldretiderne. Maj 2005: Som det fremgår af DSB’s bemærkninger til spørgsmål 4, besluttede DSB at tilbyde kunderne at rejse gratis i maj måned. Gratiskørselen blev så stor en passagermæssig succes, at alene passagermængden var årsag til 27 % af togene blev forsinkede. August 2005: Hovedårsager til irregularitet var langsom kørsel på grund af sporenes ti   l- stand, fejl på overkørselsanlæg og sikringsanlæg samt fejl på materiel. September 2005: Hovedårsager til irregularitet var fejl på overkørsel   sanlæg og sikringsa  n- læg. Med venlig hilsen Flemming Hansen