Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
28
. oktober 2005
004
-
000269
Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål
5 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 5:
"Ministeren bedes redegøre for regulariteten og rettidigheden på Grenåb a-
nen måned for måned i 2005, samt oplyse årsagerne hertil. "
Svar:
DSB har oplyst følgende tal for tog enes rettidighed på Grenaabanen må ned
for må ned i 2005, hvilket jeg kan henholde mig til:
Januar 2005:
74,2 %
Februar 2005: 82,8 %
Marts 2005:
95,7 %
April 2005:
94,9 %
Maj 2005:
65,3 %
Juni 2005:
94,9 %
Juli 2005:
97,3 %
August 2005:
92,6 %
Sept. 2005:
93,8 %
Ifølge DSB er der følgende årsager til for sinkelserne i de enkelte måneder:
Januar 2005:
Den 16. januar 2005 blev driften på Århus - Grenaa banen genoptaget efter
en sporombygningsperiode på mere end 3 måneder. De sværre viste det sig,
at på grund af mange fejl på sikringsanlæg og overkø
rselsanlæg var der en
dårlig reg ularitet og aflysninger.
En Task Force gruppe bestående af DSB og Banedanmark blev nedsat for
at løse de mest påtrængende problemer
, og en række fejl blev identif iceret
og rettet.
Februar 2005:
En væsentlig bedre kvalitet, men p å trods af ovenstående tiltag stadig ikke
på et tilfredsstillende niveau. Derfor blev der i perioden 21. februar 2005 til