Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 24.  oktober 2006

J. nr.           004- u18 - 000015

 

 

Trafikudvalget har i brev af 26. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 491 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 491:

 

"Vil ministeren – gerne i samråd med DSB – give sin vurdering af perspektiverne for genåbning af trinbræt i Gadbjerg i lyset af den behovsanalyse, som en lokal toggruppe  har foretaget i sommeren 2006, som viser et potentielt årligt passagertal på 116.142, jf. vedlagte bilag? "

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at Banestyrelsen i år 2001 udarbejdede rapporten ”Stationsstrukturen i Danmark”, hvor statens strategi i forhold til åbning og lukning af stationer blev formuleret.

 

Heri fremgår det, at afgørende faktorer for beslutning om et eventuelt standsningssted er:

 

Genåbning af stationen i Gadbjerg blev undersøgt i den forbindelse, og det blev vurderet, at der ikke var tilstrækkeligt passagerpotentiale i forhold til omkostningerne og de trafikale konsekvenser.

Det skøn af passagerpotentialet, der ligger til grund for denne vurdering er baseret på indbyggertal i Gadbjerg Sogn og erfaringstal for andelen af togrejsende. Det giver skønsmæssigt 50-140 af-og påstigere pr. dag på stationen.

Det senest opgjorte indbyggertal giver ikke anledning til forventninger om markant flere passagerer på stationen, heller ikke når der skeles til passagertal på stationerne i nabobyerne Jelling og Give.  Uagtet den lokale spørgeskemaundersøgelse er det derfor vurderet i Trafikstyrelsen og DSB, at der ikke er tilstrækkeligt passagergrundlag for genåbning af stationen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen