Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24  . oktober 2006

J. nr.           004 - u18 - 000015

 

 

Trafikudvalget har i brev af 26. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 490 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 490:

 

"På baggrund af, at foreningsliv, erhvervssammenslutning og en borgergruppe i landsbyen Gadbjerg vest for Vejle arbejder for genåbning af et trinbræt eller etablering af togstop i byen for at skabe landsbyudvikling og en forbedret infrastruktur i Ny Vejle Kommune, bedes ministeren give et overslag over, hvilken økonomi der vil være forbundet med en genåbning af trinbræt i Gadbjerg."

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at Trafikudvalget tidligere har fremsat spørgsmål om genåbning af stationerne i Gadbjerg, Farre og Grejsdal. I den forbindelse gjorde jeg opmærksom på erfaringerne fra de senere års stationsprojekter, som viser et omkostningsniveau på 10-30 mio. kr. pr station. Der er dog enkelte eksempler på mindre standsningssteder, der er etableret for 5-10 mio. kr.

Af nyere stationsprojekter kan jeg nævne stationerne i Hedensted og Lindholm, der er etableret med perronanlæg til betjening af IC3-tog. Disse stationer er etableret for hhv. 22 og 25 mio. kr.

Jeg må dog tage et vist forbehold i forhold til omkostningen ved genåbning af stationen i Gadbjerg, da prisen vil afhænge meget af stationsudformningen, herunder adgangsveje, perrontunneller eller gangbroer, elevatorer og sikringsanlæg, der regulerer togenes standsning på stationen.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen