Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6 . oktober 2006

J. nr.           004-U18-000011

 

 

Trafikudvalget har i brev af 18. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 484 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 484:

 

”Trafikstyrelsen har netop udgivet et høringsnotat om udbygning af Nordvestbanen. Heri konkluderer Trafikstyrelsen, at det samfundsøkonomisk ikke vil være relevant at køre mere end 4 tog i timen, selv om det ved fuld udbygning af banen vil være muligt at køre med 6 tog i timen. Er Ministeren enig i, at en væsentlig begrundelse for at vælge Nybygningsløsningen mellem København og Ringsted – nemlig at skaffe mere kapacitet end i 5. sporsløsningen – dermed er bortfaldet?”

Svar:

 

Nej, det er jeg ikke enig i.

Den overskudskapacitet som Nybygningsløsningen indeholder, vil medvirke til en mærkbart forbedret regularitet. Desuden skabes der med nybygningsløsningen større muligheder for forbedret trafikbetjening og endelig er genevirkningerne i anlægsfasen langt mindre ved etablering af en ny bane.

I relation til Nordvestbanen er det alene spørgsmålet, om der på strækningen København H-Roskilde er kapacitet nok til den forudsagte trafikudvidelse. Uanset om 4 eller 6 tog videreføres, er der tilstrækkelig kapacitet både i Nybygningsløsningen og 5. sporsløsningen, og betingelserne for regionaltrafikken via Roskilde er som helhed meget ens i de 2 løsningsalternativer.

Analyserne omkring Nordvestbanen er således uden konsekvens for valget af løsning mellem København og Ringsted.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen