|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. oktober 2006 J. nr.          004-17  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 479 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Er det ministerens opfattelse, at også flyveledere skal følge den indgåede velfærdsaftale om, at alle – også de med lavere pligtig afgangsalder – skal gå senere på pension; især i lyset af, at flyveledernes certifikat udløber ved det 60. år?"
Transport- og Energiministeriet har anmodet Personalestyrelsen om et bidrag til svaret.
Personalestyrelsen har udtalt følgende:
â€Det fremgÃ¥r af aftalen om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden, at regeringen vil forhandle med de berørte tjenestemandsorganisationer om at løfte de pligtige afgangsaldre i bl.a. politiet, forsvaret og kriminalforsorgen. Endvidere fortsættes de igangværende forhandlinger om at sikre mulighed for at fravige reglerne om pligtige afgangsaldre i individuelle tilfælde.
Finansministeren har aftalt med tjenestemændenes centralorganisationer, at forhandlinger om aftaler om forhøjelse af de pligtige afgangsaldre indledes i begyndelsen af 2007.
Forhandlingerne vil principielt omfatte alle grupper af tjenestemænd i staten, for hvem der er aftalt en lavere pligtig afgangsalder end 70 år.
For tjenestemandsgrupper, for hvem der tillige ved lov eller administrative bestemmelser er foreskrevet en aldersgrænse under 70 Ã¥r, forventes der dog ikke indledt aftaleforhandlinger, før disse bestemmelser mÃ¥tte blive ændret. â€
Det skal i øvrigt oplyses, at flyveledercertifikatet i dag udstedes med en gyldighed til flyvelederens 60. år mod tidligere 55 år. Derfor kan en operativ flyveleder, der opfylder de krav, som er fastsat for flyveledercertifikatet, og der i øvrigt findes egnet til at udføre den tjeneste, som certifikatet giver ret til, fortsætte som operativ flyveleder til det 60. år. Forlængelse sker normalt bl.a. på baggrund af en helbredsundersøgelse med 1 år ad gangen.
Den nugældende ordning for operative flyveledere findes fortsat nødvendig og hensigtsmæssig af hensyn til flyvesikkerheden.
Det bemærkes i øvrigt, at en flyveleder der ansættes inden det fyldte 25. år opnår fuld pensionsalder i henhold til lovbekendtgørelse nr. 674 af 31. juli 1995 opnår fuld pensionsalder efter 30 år, dvs. når vedkommende fylder 55 år.
Flemming Hansen