|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22. september 2006 J nr.            004-U18-8  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 477 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
â€Ministeren bedes oplyse, hvorledes køretiden ifølge køreplanerne pÃ¥ f.eks. strækningerne Ã…rhus – Silkeborg, Ã…rhus – Viborg og Herning – Skjern har udviklet sig Ã¥r for Ã¥r fra 1999 til nu."
Nedenstående tabel viser udviklingen fra 1999 til 2006 i middelkøretiden i minutter opgjort på ugebasis, for de nævnte strækninger (begge retninger):
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Ã…rhus - Silkeborg |
46,9 |
48,6 |
48,7 |
48,7 |
45,8 |
49,2 |
48,7 |
48,3 |
Århus – Viborg |
74,1 |
74,2 |
75,5 |
75,5 |
70,2 |
70,3 |
69,8 |
68,9 |
Herning – Skjern |
36,5 |
37,0 |
35,1 |
35,1 |
36,3 |
36,1 |
36,2 |
35,6 |
                                                          Â
I den forbindelse kan det oplyses, at f.eks. nye holdesteder i Hørning, Viby Jylland og Herning Messecenter, og en øgning i trafikken på 30 % i perioden påvirker rejsetiden i negativ retning.
En forøgelse af hastigheden mellem Skanderborg og Ry, anskaffelsen af de moderne Lint-tog med bedre togegenskaber og et øget fokus pÃ¥ at nedbringe omkostningerne som følge af udbuddet af strækningerne i Midt- og Vestjylland har pÃ¥virket rejsetiden positivt.Â
Med venlig hilsen
Flemming Hansen