Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. september 2006

J nr.             004-U18-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 477 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 477:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvorledes køretiden ifølge køreplanerne på f.eks. strækningerne Århus – Silkeborg, Århus – Viborg og Herning – Skjern har udviklet sig år for år fra 1999 til nu."

Svar:

 

Nedenstående tabel viser udviklingen fra 1999 til 2006 i middelkøretiden i minutter opgjort på ugebasis, for de nævnte strækninger (begge retninger):

 

 

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Ã…rhus - Silkeborg

46,9

48,6

48,7

48,7

45,8

49,2

48,7

48,3

Århus – Viborg

74,1

74,2

75,5

75,5

70,2

70,3

69,8

68,9

Herning – Skjern

36,5

37,0

35,1

35,1

36,3

36,1

36,2

35,6

                                                           

Som det fremgår, har middelkøretiden i perioden været konstant på nogle strækninger mens der er sket en mindre forbedring på andre strækninger.

I den forbindelse kan det oplyses, at f.eks. nye holdesteder i Hørning, Viby Jylland og Herning Messecenter, og en øgning i trafikken på 30 % i perioden påvirker rejsetiden i negativ retning.

En forøgelse af hastigheden mellem Skanderborg og Ry, anskaffelsen af de moderne Lint-tog med bedre togegenskaber og et øget fokus på at nedbringe omkostningerne som følge af udbuddet af strækningerne i Midt- og Vestjylland har påvirket rejsetiden positivt. 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen