|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. november 2006 J. nr.          432-22  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 474 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over broer på statsvejnettet, hvor et eller flere broelementer er vurderet som 4 eller derover, samt over broer, hvor et eller flere broelementers hovedtilstandskarakter i 3 år eller mere har været vurderet som 4 eller derover?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€PÃ¥ statsvejnettet er der ca. 1.400 smÃ¥ broer, der tilsammen har ca. 11.500 standard broelementer. Standard broelementerne omfatter: fløje, skrÃ¥ninger, endeunderstøtninger, mellemunderstøtninger, lejer, broplade, fugtisolering, kantbjælker, autoværn/rækværk, brobelægning, dilatationsfuger, afløbskonstruktioner, underført passage og andre elementer.
Vejdirektoratets vedligeholdelse af de små broer på statsvejnettet er baseret på broforvaltningssystemet DANBRO. På baggrund af regelmæssige eftersyn af broerne vurderes broernes tilstand – dels for broernes enkelte elementer og dels for hele broen. På baggrund af tilstandsvurderingen prioriteres vedligeholdelsen af broerne under hensyntagen til de bevillingsmæssige rammer.
Tilstandskaraktererne beskrives normalt iht. følgende karakterer:
0 Helt ubetydelige forhold. Ingen eller få skader. Konstruktionselementets tilstand svarer til et nykonstrueret element.
1 Kun mindre tegn på nedbrydning. Skader kan forekomme og udvikles over mange år.
Ingen udbedring nødvendig, da konstruktionselementets tilstand stort set svarer til et nykonstrueret element.
2 De forekomne skader befinder sig på et lavt udviklingsniveau, eller der forekommer enkelte, fuldtudviklede skader.
Udbedring bør kun udføres lejlighedsvist, idet der kan gå flere år, før elementets funktion ikke længere er opfyldt.
3 Skaderne har udviklet sig til en sådan tilstand og har et sådant omfang, at der er risiko for, at elementet inden for kort tid ikke længere kan opfylde sin funktion. Udbedring inden for nogle få år må således forventes at være nødvendig.
4 Elementet er svært nedbrudt, således at elementets funktion snart ophører – hvis det ikke allerede er sket.
Udbedring er påkrævet inden for den nærmeste tid.
5 Elementet er fuldstændigt nedbrudt og dets funktion er ophørt.
Udbedring er påkrævet øjeblikkelig.
 I nedenstående tabel er de broelementer, der har tilstandskarakteren 4 beskrevet. Der er ikke broelementer med en tilstandskarakter større end 4.
Tabel 1: Broer med broelementer med tilstandskarakter 4.
Â
Bygværksidentifikation |
Bygværksnavn |
Elementnavn |
Element tilstandskarakter |
Element karakter 4 siden |
000-0060-0-076.00 |
Underføring af A-VANDL 70, Skanderborg sø |
Andre elementerTræspuns/faskine |
4 |
2000 |
000-0011-4-071.00 |
Underføring af gangsti under frakørsel, Holbækmotorvej ved Roskilde |
Autoværn/rækværk |
4 |
2000 |
000-0013-0-006.20 |
Underføring af kanal i Utterslev Mose |
Andre elementer:Fuger ved brodæk |
4 |
2000 |
000-0011-0-010.00 |
OF af K-VEJ 08-21, Hvidovrevej, med pumpestation |
Fugtisolering |
4 |
2004 |
000-0011-0-011.00 |
OF af gangsti ved K-VEJ 01-06, Allingvej, Hvidovre |
BrobelægningDilatationsfuger |
4 |
2004 |
000-0004-2-033.00 |
Vandledningstunnel under gren syd-nord, Motorring 4 |
Andre elementer:Nedgang til vandledningstunnel |
4 |
2006 |
000-0020-0-086.00 |
Overføring af L-VEJ 501, Korsørvej |
Dilatationsfuger |
4 |
2006 |
Det skal bemærkes, at ovennævnte beskrivelser af tilstandskaraktererne er generelle.  For de tre broer der har haft karakteren 4 siden år 2000, er der følgende specielle forhold:
Ved bro 11-04-071.00, Underføring af gangsti under frakørsel, er det omhandlede element et autoværn/rækværk, som har et ikke vejregelfastlagt autoværn samt rust på rækværket. Når elementet ikke er blevet prioriteret til udførelse, er det fordi, der ikke er gang- og cykelstitrafik, og vejstrækningen er en afkørsel. Elementets tilstand har således ubetydelig trafiksikkerhedsmæssig betydning, og broen er derfor blevet nedprioriteret i forhold til andre strækninger. Det skal i øvrigt anføres, at autoværnet som sådan ikke har skader.
Ved bro 13-0-006.20, Underføring af kanal i Utterslev Mose, er elementet et vandledningsbygværk, der har nogle utætte fuger, som giver anledning til vandgennemsivning i brodækket under tunnelen. Når elementet ikke er blevet prioriteret til udførelse, er det fordi elementet er et sekundært element, som ligger uden for de egentligt befærdede arealer.
Ved bro 60-0-076.00, Underføring af amtsvandledning 70, Skanderborg sø, er elementet en træspuns/faskine langs vandledningen/Ã¥en, som er rÃ¥dden og bør udskiftes eller evt. fjernes. NÃ¥r elementet her ikke er blevet prioriteret til udførelse er det fordi elementet er et sekundært element, som ikke kan anfægte broens sikkerhed.â€
Flemming Hansen