Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. november 2006

J. nr.           432-22

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 474 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.474:

"Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over broer på statsvejnettet, hvor et eller flere broelementer er vurderet som 4 eller derover, samt over broer, hvor et eller flere broelementers hovedtilstandskarakter i 3 år eller mere har været vurderet som 4 eller derover?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

”På statsvejnettet er der ca. 1.400 små broer, der tilsammen har ca. 11.500 standard broelementer.  Standard broelementerne omfatter: fløje, skråninger, endeunderstøtninger, mellemunderstøtninger, lejer, broplade, fugtisolering, kantbjælker, autoværn/rækværk, brobelægning, dilatationsfuger, afløbskonstruktioner, underført passage og andre elementer.

Vejdirektoratets vedligeholdelse af de små broer på statsvejnettet er baseret på broforvaltningssystemet DANBRO. På baggrund af regelmæssige eftersyn af broerne vurderes broernes tilstand – dels for broernes enkelte elementer og dels for hele broen. På baggrund af tilstandsvurderingen prioriteres vedligeholdelsen af broerne under hensyntagen til de bevillingsmæssige rammer.

Tilstandskaraktererne beskrives normalt iht. følgende karakterer:

0        Helt ubetydelige forhold. Ingen eller fÃ¥ skader. Konstruktionselementets tilstand svarer til et nykonstrueret element.

1         Kun mindre tegn pÃ¥ nedbrydning. Skader kan forekomme og udvikles over mange Ã¥r.

Ingen udbedring nødvendig, da konstruktionselementets tilstand stort set svarer til et nykonstrueret element.

2        De forekomne skader befinder sig pÃ¥ et lavt udviklingsniveau, eller der forekommer enkelte, fuldtudviklede skader.

Udbedring bør kun udføres lejlighedsvist, idet der kan gå flere år, før elementets funktion ikke længere er opfyldt.

3        Skaderne har udviklet sig til en sÃ¥dan tilstand og har et sÃ¥dant omfang, at der er risiko for, at elementet inden for kort tid ikke længere kan opfylde sin funktion. Udbedring inden for nogle fÃ¥ Ã¥r mÃ¥ sÃ¥ledes forventes at være nødvendig.

4        Elementet er svært nedbrudt, sÃ¥ledes at elementets funktion snart ophører – hvis det ikke allerede er sket.

Udbedring er påkrævet inden for den nærmeste tid.

5        Elementet er fuldstændigt nedbrudt og dets funktion er ophørt.

Udbedring er påkrævet øjeblikkelig.

 I nedenstående tabel er de broelementer, der har tilstandskarakteren 4 beskrevet. Der er ikke broelementer med en tilstandskarakter større end 4.

Tabel 1: Broer med broelementer med tilstandskarakter 4.

 

Bygværksidentifikation

Bygværksnavn

Elementnavn

Element tilstandskarakter

Element karakter 4 siden

000-0060-0-076.00

Underføring af A-VANDL 70, Skanderborg sø

Andre elementer

Træspuns/faskine

4

2000

000-0011-4-071.00

Underføring af gangsti under frakørsel, Holbækmotorvej ved Roskilde

Autoværn/rækværk

4

2000

000-0013-0-006.20

Underføring af kanal i Utterslev Mose

Andre elementer:

Fuger ved brodæk

4

2000

000-0011-0-010.00

OF af K-VEJ 08-21, Hvidovrevej, med pumpestation

Fugtisolering

4

2004

000-0011-0-011.00

OF af gangsti ved K-VEJ 01-06, Allingvej, Hvidovre

Brobelægning

Dilatationsfuger

4

2004

000-0004-2-033.00

Vandledningstunnel under gren syd-nord, Motorring 4

Andre elementer:

Nedgang til vandledningstunnel

4

2006

000-0020-0-086.00

Overføring af L-VEJ 501, Korsørvej

Dilatationsfuger

4

2006

 

Det skal bemærkes, at ovennævnte beskrivelser af tilstandskaraktererne er generelle.  For de tre broer der har haft karakteren 4 siden år 2000, er der følgende specielle forhold:

 

Ved bro 11-04-071.00, Underføring af gangsti under frakørsel, er det omhandlede element et autoværn/rækværk, som har et ikke vejregelfastlagt autoværn samt rust på rækværket. Når elementet ikke er blevet prioriteret til udførelse, er det fordi, der ikke er gang- og cykelstitrafik, og vejstrækningen er en afkørsel. Elementets tilstand har således ubetydelig trafiksikkerhedsmæssig betydning, og broen er derfor blevet nedprioriteret i forhold til andre strækninger. Det skal i øvrigt anføres, at autoværnet som sådan ikke har skader.

 

Ved bro 13-0-006.20, Underføring af kanal i Utterslev Mose, er elementet et vandledningsbygværk, der har nogle utætte fuger, som giver anledning til vandgennemsivning i brodækket under tunnelen. Når elementet ikke er blevet prioriteret til udførelse, er det fordi elementet er et sekundært element, som ligger uden for de egentligt befærdede arealer.

 

Ved bro 60-0-076.00, Underføring af amtsvandledning 70, Skanderborg sø, er elementet en træspuns/faskine langs vandledningen/åen, som er rådden og bør udskiftes eller evt. fjernes.  Når elementet her ikke er blevet prioriteret til udførelse er det fordi elementet er et sekundært element, som ikke kan anfægte broens sikkerhed.”

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen