|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. november 2006 J. nr.          432-22  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 473 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren redegøre for den trafiksikkerhedsmæssige betydning af, at slidlaget er nedslidt?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
1) For lav friktion. I denne situation vil Vejdirektoratet normalt indføre en hastighedsbegrænsning evt. gældende for vådt føre. Der er p.t. ikke indført hastighedsbegrænsninger på grund af for lav friktion.
2) Sporkøring, hvor den tunge trafik afsætter fordybninger i vejbanen, hvilket kan give anledning til aquaplanning. I denne situation vil Vejdirektoratet gennemføre en sporopretning ved at udfylde fordybningerne.
3) Huller i vejbelægningen. I denne situation vil Vejdirektoratet lappe de opstÃ¥ede huller. Det betyder, at der skal etableres et vejarbejde med behørig hensyntagen til de trafikale og trafiksikkerhedsmæssige forhold.â€
Flemming Hansen