Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. november 2006

J. nr.           432-22

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 473 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.473:

"Vil ministeren redegøre for den trafiksikkerhedsmæssige betydning af, at slidlaget er nedslidt?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

”Når slidlaget er nedslidt, kan det have følgende konsekvenser:

 

1)      For lav friktion. I denne situation vil Vejdirektoratet normalt indføre en hastighedsbegrænsning evt. gældende for vÃ¥dt føre. Der er p.t. ikke indført hastighedsbegrænsninger pÃ¥ grund af for lav friktion.

2)      Sporkøring, hvor den tunge trafik afsætter fordybninger i vejbanen, hvilket kan give anledning til aquaplanning. I denne situation vil Vejdirektoratet gennemføre en sporopretning ved at udfylde fordybningerne.

3)      Huller i vejbelægningen. I denne situation vil Vejdirektoratet lappe de opstÃ¥ede huller. Det betyder, at der skal etableres et vejarbejde med behørig hensyntagen til de trafikale og trafiksikkerhedsmæssige forhold.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen