|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. november 2006 J. nr.          432-22  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 472 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over strækninger på statsvejnettet, hvor slidlagets restlevetid er vurderet som 0 år, samt over strækninger, hvor restlevetiden i 3 år eller mere har været vurderet som 0 år?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Vejdirektoratet anvender prioriteringsÂsystemet BELMAN til at prioritere belægningsindsatsen pÃ¥ statsvejnettet. PÃ¥ baggrund af tilstandsvurderinger og budgetforudsætninger samt beslutninger om nye anlæg, vurderes hvilken indsats der skal gennemføres. Indsatsen omfatter udskiftning af belægningen eller reparation.Â
Hvis en belægning har restlevetiden 0 Ã¥r, og der ikke er økonomiske muligÂheder for at udskifte belægningen med en ny belægning, bliver belægÂningen repareret i fornødent omfang, sÃ¥ledes at trafiksikkerheden opretholdes. Reparationer har normalt en levetid pÃ¥ et Ã¥r og anvendes ofte, hvis Vejdirektoratets belægningsÂprioriteringssystem BELMAN, indstiller den pÃ¥gældende strækning til et nyt slidlag det kommende Ã¥r. Forklaringen pÃ¥ at der er strækninger, hvor levetiden er 0 Ã¥r i flere Ã¥r i træk, kan dels være, at der er planlagt nyanlæg, dels at budgetforudsætningerne ikke gør det muligt at udskifte belægningen. Â
Det kan oplyses, at pÃ¥ knap 15 pct. af det nuværende statsvejnet er slidlagets restlevetid vurderet til 0 Ã¥r. PÃ¥ ca. 1,5 pct. af statsvejnettet har slidlagets restlevetid i 3 Ã¥r været vurderet til 0 Ã¥r. En liste fra Vejdirektoratets belægningsÂprioriteringsÂsystem BELMAN med de strækninger, hvor slidlagets restlevetid er 0, er vedlagt som bilag 1.Â
Der er tale om en meget præcis og detaljeret oversigt, som kortlægger den pågældende stræknings belægning i forhold til kørebane, forbindelsesvej, rampe, udfletning, vejside m.v.
Strækninger, hvor restlevetiden har været 0 i 3 år eller mere, er markeret i denne liste og det er angivet, om der skal gennemføres nyanlæg. På strækninger, hvor der er planlagte eller igangsatte nyanlægsprojekter prioriteres udlægning af ny belægning i relation til dette.
Det gælder konkret for en lang række strækninger pÃ¥ Motorring 3, hovedlandeveje pÃ¥ strækningen Ã…rhus – Ringkøbing, Thisted - Hanstholm, Ballerup – Frederikssund, Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen, Fynske motorvej, landevejene pÃ¥ strækningen Holbæk – Vig, Odense – Svendborg og Herning – Brande.â€
Flemming Hansen