|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. oktober 2006 J. nr.          004-U18-4  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 11. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 466 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte meddelelse fra Ritzau, 7. september 2006: â€Ny ballade om statens sikring af den jyske vestkystâ€."
Efter aftale mellem staten, Ringkøbing Amt og amtets kystkommuner står Kystdirektoratet for kystbeskyttelsen af den centrale del af den jyske vestkyst fra Lodbjerg til Nymindegab. Det er også i det område, at Kystdirektoratet sammen med politiet indgår i et konstant stormflodsberedskab, der kan evakuere befolkningen i truende situationer.
Da kysten er det yderste værn mod oversvømmelse og nedbrydning fra havet, er det derfor afgørende, at de sårbare dele af den jyske vestkyst beskyttes med effektive og veldokumenterede metoder.
Kystbeskyttelsen udbydes hvert år af Kystdirektoratet i EU-licitation og har i mere end 20 år bestået af tilførsel af sand fra dybt vand til lavere vand tæt på kysten eller på stranden. Metoden er veldokumenteret, økonomisk gunstig og har bevist sin styrke gennem de sidste 20 år. Desuden giver metoden resultater, der har en høj æstetisk værdi.
Som det fremgår af kystbeskyttelsesloven, er formålet med kystbeskyttelse at beskytte mennesker mod oversvømmelse samt ejendom mod oversvømmelse og nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet. Den seneste kystbeskyttelseslov blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget (V, S, KF, RV, SF, EL). Det er derfor også afgørende, at de metoder som bruges for at beskytte de udsatte dele af den jyske vestkyst er veldokumenterede og gennemprøvede.
I juni 2004 blev der indgået en skriftlig aftale mellem Transport- og Energiministeriet og Skagen Innvationscenter (SIC) om et treårigt forsøg med nedgravning af SIC-systemet på den jyske vestkyst. Aftalen blev udmøntet i en rammeaftale for forsøget, der blev indgået mellem SIC og Kystdirektoratet i august 2004.
Forsøget blev påbegyndt i januar 2005. Forsøget evalueres hvert år af to uvildige eksperter udpeget af henholdsvis SIC og Kystdirektoratet. Det er således afgørende for Transport- og Energiministeriet, at denne aftale respekteres og overholdes.
Baggrunden for forsøget er, at der ikke findes uvildig dokumentation for SIC-systemets virkning.
Kystdirektoratet er imidlertid meget interesseret i at finde nye metoder, der kan bruges til at beskytte de danske kyster mod nedbrydning.
Staten har derfor indvilliget i at betale for det treårige forsøg. Hvert år betaler Kystdirektoratet således 1,1 mio. kr. til SIC for at gennemføre forsøget. Kystdirektoratet forventer derudover at have yderligere omkostninger på ca. 4,4 mio. kr. til søopmåling, aflønning af uvildige eksperter og projektdeltagelse mv. Kystdirektoratets samlede udgifter til forsøget kommer således til at udgøre ca. 7,7 mio. kr.
Det er aftalt, at forsøget skal forløbe over 3 år for at kunne skelne rørenes effekt fra de store naturlige variationer af kysten, som afhænger af de forskellige årstider, og som sker over en længere årrække.
Indtil videre er der udarbejdet en halvårsrapport, mens eksperterne ikke er færdige med at udarbejde den første helårsrapport. Det er vigtigt, at forsøget udføres i sin helhed, hvis det skal være muligt at skelne kystens naturlige variabilitet fra en eventuel menneskeskabt effekt.
Når eksperternes endelige konklusion foreligger efter 3 år, vil der blive taget stilling til, om SIC’s system skal anvendes til beskyttelse af den jyske vestkyst. Systemet vil naturligvis i den forbindelse skulle sammenlignes både økonomisk og æstetisk med de øvrige muligheder for kystbeskyttelse.
Poul Jakobsen har givet udtryk for, at han vil klage til konkurrencemyndighederne over Kystdirektoratet.
Transport- og Energiministeriet finder ikke, at der er konkurrenceretlige problemer i forhold til Kystdirektoratets administration af kystbeskyttelsesområdet, men det står Poul Jakobsen frit for at henvende sig til konkurrencemyndighederne, hvis han mener, at der er et konkurrenceretligt problem.
Flemming Hansen