|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
J. nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â 004-u18-000001 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 461 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
â€Ministeren bedes m.h.t. Ebbe Falk-Sørensens analyse foranledige, at DSB udarbejder en princip GTA-køreplan efter de principper, der er angivet i Falk-Sørensens 30 minutters vision samt indhente DSB’s vurdering af, om strategianalysens forslag til togsystemet til Roskilde er kommercielt gennemførligt, eller om det skal vurderes som et produktionsorienteret forslag.â€
Det er Trafikstyrelsen, som har ansvaret for at udarbejde køreplanseksempler og projekter for fremtidige baneudvidelsesmuligheder, og jeg ser ikke umiddelbart nogen grund til at anmode DSB - som ikke er den eneste jernbanevirksomhed som skal udnytte den ekstra banekapacitet - om at gøre dette.
Trafikstyrelsen oplyser i øvrigt, at man på baggrund af mødet med Ebbe Falk-Sørensen – som omtalt i svaret på spørgsmål 460 - vil gennemføre overslagsberegninger af Falk-Sørensens forslag baseret på Strategianalysens beregningsmetode. Trafikstyrelsen oplyser også at en GTA-lignende køreplan for Ebbe Falk-Sørensens princip og baseret på 5. sporsløsningen suppleret med overhalingsspor Viby-Borup er udarbejdet.
Det er ikke helt klart, hvad Falk-Sørensen mener med begreberne â€kommercielt/produktionsmæssigt gennemførligâ€. Jeg gætter dog pÃ¥ at han henviser til muligheden for at udarbejde en â€kundeorienteret†køreplan med en omfattende togbetjening langt ud pÃ¥ nettet og i størstedelen af døgnets timer frem for en â€driftsøkonomisk †køreplan, hvor togudbuddet svarer til efterspørgslen pÃ¥ det givne sted og tidspunkt. Trafikstyrelsen oplyser herom, at der i de kommende VVM-analyser vil være fokus pÃ¥ netop sammenhængen mellem samfunds- og driftsøkonomisk optimerede køreplaner.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen