|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. oktober 2006 J. nr.          004-U18-3  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål 459 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra www.transportmagasinet.dk, "Stockholm fremskynder nyt færgeleje i Trelleborgs Havn", og herunder oplyse, hvad det vil betyde for trafikmængden på en kommende fast forbindelse over Femern Bælt. "
Det fremgår af artiklen, at der planlægges etableret et nyt færgeleje i Trelleborg Havn, og at færgelejet formentlig er tiltænkt en ny rute mellem Sverige og Polen.
Ifølge den udarbejdede trafikprognose for Femern Bælt-forbindelsen, som Trafikudvalget modtog med mit brev af 14. marts 2003, er der ikke nævneværdig konkurrence mellem Femern Bælt-forbindelsen og færgeruter mellem Sverige og Polen. Femern Bælt-forbindelsen ventes således ikke at reducere mængden af personbiler på færgeruterne mellem Sverige og Polen, og hvad angår lastbiltrafikken forventes den faste forbindelse at reducere trafikken på færgerne med 2 procent.
Etablering af en ny færgerute mellem Trelleborg og Polen forventes derfor ikke at påvirke trafikken på en fast forbindelse over Femern Bælt.
I forbindelse med udarbejdelsen af trafikprognosen blev der endvidere regnet på en række forskellige scenarier. Det fremgår af trafikprognosen, at der i et hypotetisk scenario med 25 procent flere afgange på færgerne og en 20 procent hurtigere overfartstid på færgerne mellem Tyskland og Danmark, Sverige hhv. Finland kan forventes en beskeden nedgang i trafikken på Femern Bælt-forbindelsen. Antallet af personbiler hhv. lastbiler vil kunne forventes at blive 4 procent hhv. 6 procent lavere, mens antal godstog vil kunne forventes at blive 3 procent lavere.
Trafikprognosen viser, at selv meget betydelige forbedringer i færgernes konkurrenceevne kun vil have en forholdsvis beskeden betydning for trafikken på en fast forbindelse over Femern Bælt. Alt andet lige vil det kunne medføre en forlængelse af tilbagebetalingstiden med godt 1 år fra ca. 25 år til ca. 26 år.
Det kan i den forbindelse anføres, at vejtrafikken på færgeoverfarten Rødby–Puttgarden i 2005 var knap 14 procent højere, end trafikprognosen har forudsagt om trafikken i 2005. Det svarer til, at trafikken i 2005 var ca. 6 år foran prognoserne for trafikken via Femern Bælt.
De forskellige prognoser og beregninger skal ses i sammenhæng med den generelle vækst i transporten i de kommende år. Det indebærer, at der vil være plads til og behov for såvel de faste forbindelser som effektive færgeoverfarter.
Flemming Hansen