Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             18. september 2006

J nr.             432-2

  

 

Trafikudvalget har i brev af 1. september 2006 stillet mig følgende spørgsmÃ¥l 457 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 457:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30. august 2006 fra Peder Størup, Silkeborg, vedr. Kombilinien/Silkeborgmotorvejen, jf. TRU alm. del - bilag 523."

Svar:

Jeg har forelagt Peder Størups henvendelse for Vejdirektoratet, som har udtalt følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

”Som det fremgÃ¥r af Peder Størups henvendelse, har Vejdirektoratet med brev af 9. juni 2006 kommenteret de forslag til optimering af Kombilinien, som han fremsendte til Vejdirektoratet 28. april 2006.

 

Vejdirektoratet tog heri stilling til de enkelte konkrete punkter i forslagene og uddybede samtidig begrundelserne for udformningen af Vejdirektoratets projekt.

 

Sammenfattende vurderede Vejdirektoratet forslagene som konstruktive, men at de på en række punkter ville være problematiske, og at de ikke ville medføre den tilsigtede reduktion af de miljømæssige konsekvenser og af anlægsomkostningerne samt af de gener, som motorvejen vil påføre naboerne.

 

Det var - og er fortsat - Vejdirektoratets opfattelse, at forslagene ikke i væsentlig grad vil ændre de overordnede konsekvenser af Kombilinien og dermed heller ikke grundlaget for den politiske stillingtagen til projektet.

 

Peder Størup har i henvendelsen af 30. august 2006 til Folketingets Trafikudvalg søgt at imødegÃ¥ nogle af de problempunkter, som Vejdirektoratet fremførte i sit brev af 9. juni 2006, men ikke alle.

 

Peder Størup foreslår at motorvejen anlægges i - eller helt tæt på - den nuværende hovedlandevejs tracé gennem Nordskoven for at skåne indgrebet i denne. Den nuværende vej har imidlertid alt for små kurver og sving til at opfylde de geometriske krav til en motorvej. Desuden vil der skulle etableres en ca. 2 km lang midlertidig forlægning af hovedlandevejen gennem skoven og dalskrænten for at kunne afvikle trafikken i anlægsperioden.

 

Peder Størup nævner i henvendelsen til Trafikudvalget, at det ikke kan være et problem, at motorvejen får mange kurver og sving, og henviser til bl.a. motorvejen mellem Galten og Århus. Hertil kan Vejdirektoratet oplyse, at kurverne på motorvejen mellem Galten og Århus er væsentligt større, end de vil blive i Nordskoven med Peder Størups forslag.

 

Peder Størup foreslår desuden, at motorvejen nedgraves på strækningen fra Århusvej gennem Nordskoven, og at der etableres en 100-200 m bred faunabro hen over motorvejen, hvor den krydser EF-habitatområdet i Nordskoven. Det er Vejdirektoratets vurdering, at en nedgravning af motorvejen vil være vanskelig pga. grundvandsforholdene, og at barrierevirkningen for mennesker og dyr vil være større end i Vejdirektoratets projekt, som indeholder en 400 m lang landskabsbro, der giver mulighed for, at mennesker og dyr kan krydse motorvejen på det eksisterende terræn under broen.

 

Peder Størup opfordrer endvidere til, at Vejdirektoratet udnytter alle muligheder for støjreduktion og sætter nye standarder herfor, bl.a. ved at øge omfanget af støjvolde ved boligområdet Højmarkstoften og ved at overdække motorvejen på en 300-500 m lang strækning ved Gødvad Bakke og Søholt.

 

Vejdirektoratet har søgt at minimere støjgenerne ved i projektet at nedgrave motorvejen på bystrækningen og at anvende en støjsvag belægning på motorvejens kørebaner. Støjen fra motorvejen vil herved ikke overstige Miljøministeriets vejledende grænseværdi på 55 dB ved boligområderne.

 

En overdækning af motorvejen ved Gødvad Bakke og Søholt vil medføre en væsentlig forøgelse af anlægsomkostningerne for Kombilinien (på et trecifret millionbeløb). Da motorvejen ligger ca. 3 m under terræn, vil overbygningen blive ca. 3 m høj. For at ”skjule” denne foreslår Peder Størup en beplantet vold langs begge sider. Det vil medføre ekspropriation af mere areal til anlægget.

 

Efter Vejdirektoratets vurdering vil forslagene således have andre konsekvenser og ikke ændre grundlaget for den politiske stillingtagen til projektet.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen