Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 18. september 2006

J. nr.           004-533

  

 

Trafikudvalget har i brev af 18. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål 450 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 450:

 

”Betyder erfaringerne med det ustabile ODS-system, at man vælger et andet sikkerhedssystem i det kommende Metrosystem/cityringen?”

 

Svar:

 

Ørestadsselskabet har oplyst mig om, at det såkaldte ODS-system, som på metroens overjordiske stationer sikrer, at et metrotog ikke kan køre ind på stationen, hvis der er en person på sporet, fungerer meget effektivt. Af samme grund er systemet følsomt også over for påvirkninger, som ikke indebærer nogen sikkerhedsrisiko, f.eks. aviser og store fugle på sporet eller ekstremt vejrlig. Dette er der på forhånd taget højde for i de af myndighederne godkendte sikkerhedsprocedurer.

 

ODS-systemet giver således passagererne en meget høj sikkerhed samtidig med, at der er fastlagt hensigtsmæssige procedurer, som kan håndtere de unødvendige alarmer, der følger af det høje sikkerhedsniveau. Der er således intet til hinder for, at systemet kan anvendes i den kommende Cityring. Imidlertid vil der i den kommende Cityring alene være tunnelstationer, hvor der i lighed med den eksisterende metro er forudsat etableret perrondøre. Der vil derfor ikke være behov for at anvende ODS-systemer i den kommende Cityring.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen