Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål S og T i samråd d. 16. august 2006

Spørgsmål  S:

Med henvisning til redegørelse på TRU alm. del - bilag 477 om nedklassificering af Københavns Lufthavn i Kastrup, bedes ministeren redegøre for, hvilke foranstaltninger ministeren vil træffe her og nu for at sikre, at sikkerheden i Københavns Lufthavn lever op til EU-Kommissionens standarder.

Svar:

Fælles EU-regler

De tragiske begivenheder i New York den 11. september 2001 understregede behovet for fælles europæiske regler på security-området indenfor luftfart.

SÃ¥danne regler har man i dag.

EU-reglerne indebærer blandt andet, at alle lufthavne skal have udarbejdet en sikkerhedsplan.

Sikkerhedsplan

Københavns Lufthavn har en sådan sikkerhedsplan, der i detaljer angiver, hvorledes lufthavnen skal leve op til de fastsatte krav.

Derudover har Københavns Lufthavn et internt kvalitetskontrolsystem, der skal sikre, at den og dens ansatte hele tiden lever op til kravene.

SLV’s inspektioner

SLV skal godkende lufthavnens sikkerhedsplan, herunder sikre at den indeholder alle de relevante elementer.

SLV fører tilsyn med, at lufthavnen lever op til sikkerhedsplanen. Det sker gennem løbende inspektioner i lufthavnen. Her kontrollerer SLV’s inspektører ved selvsyn, at det sikkerhedsmæssige udstyr er i orden og at sikkerhedsmedarbejderne følger procedurerne i lufthavnens sikkerhedsplan.

Derudover kommer EU-Kommissionen med mellemrum på inspektionsbesøg, hvori også SLV’ inspektører deltager. Der er tale om et meget effektivt samarbejde mellem EU og SLV, hvor der skal foretages EU-inspektioner som et supplement til de inspektioner, som SLV selv foretager.

Inspektioner i april og maj

I april og maj 2006 foretog SLV inspektioner og test af lufthavnen og måtte her konstatere, at der var en række mangler, som lufthavnen blev pålagt at løse.

Den 15.– 19. maj 2006 blev EU-inspektionen gennemført. Her blev det konstateret, at de overordnede procedurer og fysiske rammer var på plads men, at der var en række mangler, herunder at de af SLV tidligere konstaterede mangler fortsat ikke var løst.

Der har efterfølgende været en tæt dialog mellem SLV og lufthavnen, og hoved-parten af manglerne er adresseret og løst.

Sammen med EU er der efterfølgende foretaget et kontrolbesøg i lufthavnen den 19. juni og her blev det også konstateret, at mange mangler var udbedret. Det måtte dog konstateres, at en række væsentlige mangler, ikke var ryddet af vejen.

Artikel 15 procedure

Den 7. juli modtog SLV derfor en meddelelse fra Kommissionen om, at den havde besluttet at iværksætte en såkaldt artikel 15 procedure for Københavns Lufthavn.

Når Kommissionen har iværksat en artikel 15 procedure, er det op til myndighederne i de øvrige medlemslande at tage de fornødne forholdsregler således, at passagerer fra Københavns Lufthavn holdes adskilt fra andre passagerer.

For luftfartsselskaberne kan dette betyde længere ventetid (turn-around tid) og samtidig får de øvrige EU-lufthavne øgede udgifter til det ekstra security-check.

Det er derfor ud fra såvel et security-mæssigt som et konkurrencemæssigt synspunkt vigtigt, at artikel 15 proceduren ophæves hurtigst muligt.

Ophævelse af artikel 15

Kun Kommissionen kan træffe beslutning om ophævelsen, og proceduren er ret simpel.

SLV skal som national tilsynsmyndighed give EU-kommissionen besked, når SLV vurderer, at Københavns Lufthavn atter lever op til kravene og de gældende procedurer. Det kræver, at SLV over en periode kan konstatere, at Københavns Lufthavn lever op til EU’s krav.

SLV fører nu et skærpet tilsyn med Københavns Lufthavn, der blandt andet indebærer hyppige kontrolbesøg.

Når Kommissionen har fået en meddelelse fra SLV om, at Københavns Lufthavn lever op til EU’s krav, vil den kunne agere. EU-kommissionen vil enten kunne lægge SLV’s vurdering til grund og umiddelbart ophæve artikel 15 proceduren, eller også vil Kommissionen foretage et nyt kontrolbesøg og derefter afgøre om artikel 15 proceduren kan hæves.

Straks efter meddelelsen om artikel 15 proceduren skrev jeg til lufthavnens direktør, og understregede det utilfredsstillende i, at en lufthavn, der gerne vil betegnes som en af verdens bedste, ikke lever op til de fælles EU-standarder.

Samtidig præciserede jeg behovet for, at lufthavnen satte alle ressourcer ind på at få bragt sikkerhedskontrollen op til EU-standarden.

Handlingsplan

Jeg bad samtidig om en handlingsplan fra Københavns Lufthavn. Denne handlingsplan modtog jeg den 19. juli og den er som nævnt fremsendt til udvalget.

Det er værd at notere sig, at ledelsen i Københavns Lufthavn har tilkendegivet, at den er helt enig i, at det er utilfredsstillende, at lufthavnen ikke har kunnet leve op til myndighedernes krav, og at lufthavnen tager sagen meget alvorligt.

Initiativer

Handlingsplanen indeholder en række elementer, der specielt retter sig mod medarbejdere og ledelse, herunder mere coaching, opgradering af uddannelses-system samt kampagner, der skal øge den enkelte security-medarbejders fokus på opgavens rette løsning.

Det fremgår også af handlingsplanen, at der er gennemført en reorganisering af lufthavnens organisation på security-området, således at der nu er mere fokus på synlig ledelse og faglighed. Hertil kommer etablering af en ny sikkerhedskontrol, der skal være klar i 2007.

SLV vurderer, at handlingsplanen samlet set forekommer hensigtsmæssig.

SLV har gennem de seneste måneder gennemført et større antal uanmeldte, og i visse tilfælde anonyme, tilsyn af Københavns Lufthavn med henblik på at følge udviklingen.

SLV har konstateret en fortsat svingende kvalitet i lufthavnens security-system, og der er derfor givet en række pålæg til lufthavnen vedr. deres sikkerheds-procedurer.  

SLV har desværre måttet konstatere, at alle mangler endnu ikke er udbedret.. Der synes dog at være tegn på, at det samlet set går i den rigtige retning.

Lufthavnen har de rigtige procedurer i sikkerhedsplanen og udstyret er i orden. Der er derfor ingen uklarheder om, hvordan security-tilsynet skal gennemføres i dagligdagen. Nu skal det også virke i praksis, kontinuerligt og med den fornødne kvalitet.

Lufthavnen vil ansætte et antal nye medarbejdere og give de nuværende medarbejdere en supplerende uddannelse. 

Det er dog også nødvendigt, at ledelsen af Københavns Lufthavn sikrer, at der er et kraftigt fokus på sikkerhed i lufthavnen og at alle medarbejdere løser deres arbejde så grundigt som de bør.

Det er afgørende, at Københavns Lufthavn fuldt ud kan leve op til de fastsatte krav, således at artikel 15 proceduren kan ophæves.

Som nævnt fører SLV et skærpet tilsyn med Københavns Lufthavn med henblik på blandt andet at sikre, at de foreskrevne procedurer efterleves.

Begivenhederne i Heathrow-lufthavnen i Storbritannien understreger, hvor vigtigt det er, at man ikke går på kompromis med sikkerheden.

Efter begivenhederne i Storbritannien har SLV været i tæt og løbende dialog med politiets efterretningstjeneste, politiet i Københavns Lufthavn og sikkerhedschefer i de danske lufthavne om, hvilke forholdsregler, der skal tages i Danmark.

Der blev umiddelbart efter begivenhederne i Storbritannien indført ekstraordinære sikkerhedsmæssige foranstaltninger i de danske lufthavne, men hvad de mere præcist går ud på, kan jeg af gode grunde ikke komme nærmere ind på.

Jeg kan dog oplyse, at de 4 danske lufthavne, hvorfra der er ruter til London, er blevet pålagt skærpet opmærksomhed bl.a. i forhold til passagerer og håndbagage.

Spørgsmål T:

Hvordan vil ministeren sikre, at sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn også i fremtiden lever op til EU-Kommissionens standarder?

Det er ledelsen af lufthavnen, der har ansvaret for, at Københavns Lufthavn opfylder EU’s krav og standarder.

Det er min klare forventning, at ledelsen vil fastholde fokus på security-området, så der ikke fremover vil blive tale om en ny artikel 15 procedure, når den nuværende er blevet hævet.

Lufthavnens omdømme vil kunne lide stor skade, hvis det sker.

Samtidig vil SLV føre et fortsat og tæt tilsyn med Københavns Lufthavn.

Hvis der konstateres mangler, vil der blive givet de nødvendige påbud og fulgt aktivt op herpå.

Københavns Lufthavn skal være en international lufthavn i verdensklasse. Det gælder ikke mindst på sikkerheds-området.

I sidste ende kan det overvejes at politianmelde lufthavnen for manglende overholdelse af EU-sikkerhedskravene, hvis det mod forventning kan konstateres, at forholdene ikke rettes op.  Konsekvensen heraf vil være, at lufthavnen vil kunne idømmes bødestraf.