Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål P og Q i samråd d. 16. august 2006

Spørgsmål P:

Hvilke konkrete initiativer vil ministeren, sammen med finans-ministeren der administrerer statens ejerandel, tage for at nedbringe de helt uacceptable forhold og ventetider i Københavns lufthavn, som det blev klart dokumenteret i begyndelsen af juli måned?

Svar:

Som jeg gjorde rede for ved besvarelsen af spørgsmål R har der i løbet af sommeren på visse dage været problemer med hensyn til såvel check-in, bagagehåndtering og security-check i Københavns Lufthavn.

Også i de kommende år, vil Københavns Lufthavn opleve spidsbelastnings-perioder. Det er et grundvilkår for en lufthavn, der blandt andet betjener et stort antal ferierejsende.

Investeringer er CPH’s ansvar

Som tidligere nævnt, oplever Københavns Lufthavn i disse år en betydelig trafikvækst. Og det er glædeligt, at der er vækst og fremdrift i lufthavnen. Men med vækst følger også et øget behov for investeringer.

Københavns Lufthavn er et aktieselskab, hvor det er bestyrelsen og direktionen, der træffer beslutning om, hvilke investeringer, der skal gennemføres.

Kapacitet og luftfartsloven

Men af luftfartsloven fremgår, at Københavns Lufthavn skal tilbyde den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af lufttrafik, så Danmarks behov for nationale og internationale, herunder interkontinentale, trafik-forbindelser kan opfyldes.

Som jeg nævnte ved besvarelsen af spørgsmål R, er det også i luftfartspolitisk henseende vigtigt, at Københavns Lufthavn har tilstrækkelig kapacitet.

Københavns Lufthavn har oplyst, at den over de næste 10 år forventer at investere i størrelsesordenen 5 mia. kr. i lufthavnen.

Spørgsmål Q:

Er det ministerens opfattelse, at forholdene og ventetiderne er tilfredsstillende og er forholdene i overensstemmelse med regeringens politik på luftfartsområdet?

Svar:

Forholdene og ventetiderne i Københavns Lufthavn i sommerperioden har på visse dage, som jeg fremhævede i besvarelsen af spørgsmål P, været utilfredsstillende.

Dansk luftfart 2015

Regeringen fremlagde sidste efterår sin luftfartspolitiske strategi ”Dansk Luftfart 2015”, og samtidig afgav jeg en redegørelse herom til Folketinget. Den 7. december 2005 havde vi debat om denne redegørelse i Folketinget.

Det er vigtigt for regeringen og det danske samfund, at Københavns Lufthavn er et internationalt knudepunkt.

CPH’s position

Københavns Lufthavn er i år for 5. år i træk blevet kåret som den bedste lufthavn i Europa. Lufthavnen er ligeledes blevet kåret som den 10. bedste på verdensplan.

Københavns Lufthavn er i dag Skandinaviens største lufthavn, den 14. største i Europa og nummer 58 på verdensplan. Og målt alene på udenrigspassagerer er København den 18. største lufthavn i verden.

Denne position vil ikke kunne fastholdes ved at hvile på laurbærrene. Hvis der fremadrettet skal være en positiv udvikling i lufttrafikken til og fra København kræver det, at lufthavnen fastholder et højt kvalitetsniveau. 

Passagerafgiften

Finanslovsaftalen om at afskaffe passagerafgiften, der helt vil bortfalde fra årsskiftet, skal også ses ud fra ønsket om at fremme vilkårene for dansk luftfart.

Lufthavnens målsætning om at være den foretrukne lufthavn i Nordeuropa opfyldes ikke af sig selv. Det er derfor vigtigt, at forholdene i lufthavnen har en sådan kvalitet, at de skaber tilfredse og loyale kunder blandt luftfartsselskaberne og de rejsende.

Københavns Lufthavn har som nævnt oplyst, at den over de næste 10 år forventer at investere i størrelsesordenen 5 mia. kr. i lufthavnen og at man  er i færd med at opdatere og justere den 10-årige investeringsplan.