21. august 2006

 

 

Svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 441 ad TRU alm. del af den 18. august 2006

Spørgsmål:

”Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra besvarelsen den 16. august 2006 af samrådsspørgsmål R (ventetider for passagerne i Københavns Lufthavn).”

Svar:

Talepunkterne, der lå til grund for besvarelsen af samrådsspørgsmål B, følger nedenfor.

Talepunkter til besvarelse af samrådsspørgsmål R

·               Først og fremmest er jeg enig i kritikken af forholdene i Københavns Lufthavne denne sommer.

 

·               Det er ud fra samfundsmæssige interesser afgørende, at lufthavnen er velfungerende.

 

·               Det var netop derfor, at regeringen sidste sommer traf beslutning om ikke at sælge statens resterende aktiepost i Københavns Lufthavne til Macqaurie Airports.

 

·               Regeringen fandt sÃ¥ledes, at medejerskabet giver nogle muligheder for at sikre, at lufthavnen i Kastrup forbliver velfungerende.

 

·               Som aktionær i selskabet med en ejerandel pÃ¥ knap 40 pct., har staten ganske vist ikke indflydelse pÃ¥ den daglige drift i den forstand, at staten gennem ejerskabet kan pÃ¥lægge eller forhindre konkrete driftsmæssige beslutninger.

 

·               Men medejerskabet giver mulighed for bedre indseende i selskabets virksomhed, herunder for at stille spørgsmÃ¥l til selskabets drift og virksomhed.

 

·               PÃ¥ den baggrund anmodede jeg bestyrelsen om en redegørelse for situationen i Københavns Lufthavn. Herunder oplysninger om, hvilke tiltag der agtes gennemført for at forbedre situationen pÃ¥ kort sigt og for at undgÃ¥ at lignende situationer opstÃ¥r fremover.

 

·               Jeg skal ikke gentage transport- og energiministeren, og vil nøjes med at fremhæve et par ting.

 

·               Det fremgÃ¥r sÃ¥ledes bl.a. af redegørelsen, at Københavns Lufthavne vil sikre en høj driftsstabilitet og et højt serviceniveau. Dette er helt konsistent med, hvad staten ønsker som aktionær.

 

·               Og rent faktisk forsøgte Københavns Lufthavn at rette op pÃ¥ situationen.

 

·               I sikkerhedskontrollen blev der ansat flere serviceassistenter, som kan hjælpe passagerne med at gøre sig klar til sikkerhedschecket, ligesom der blev ansat ekstra mandskab i bagagehÃ¥ndteringen. Dette bidrog til, at trafikken i løbet af sommeren blev afviklet mere fornuftigt.

 

·               Endvidere vil der over de kommende mÃ¥neder blive ansat og uddannet yderligere securitymedarbejdere. Og pÃ¥ sigt forventes kødannelsesproblemerne ved sikkerhedskontrollen yderligere forbedret med etableringen af en central sikkerhedskontrol.

 

·               Dette er nødvendigt, for at kunderne oplever den service, de med rimelighed kan forvente. Men vil ogsÃ¥ efter min opfattelse være til fordel for aktionærerne, fordi kundetilfredshed i sidste ende ogsÃ¥ vil afspejle sig pÃ¥ bundlinjen.