|
|
â€Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra besvarelsen den 16. august 2006 af samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l R (ventetider for passagerne i Københavns Lufthavn).â€
Talepunkterne, der lå til grund for besvarelsen af samrådsspørgsmål B, følger nedenfor.
Talepunkter til besvarelse af samrådsspørgsmål R
· Først og fremmest er jeg enig i kritikken af forholdene i Københavns Lufthavne denne sommer.
· Det er ud fra samfundsmæssige interesser afgørende, at lufthavnen er velfungerende.
· Det var netop derfor, at regeringen sidste sommer traf beslutning om ikke at sælge statens resterende aktiepost i Københavns Lufthavne til Macqaurie Airports.
· Regeringen fandt således, at medejerskabet giver nogle muligheder for at sikre, at lufthavnen i Kastrup forbliver velfungerende.
· Som aktionær i selskabet med en ejerandel på knap 40 pct., har staten ganske vist ikke indflydelse på den daglige drift i den forstand, at staten gennem ejerskabet kan pålægge eller forhindre konkrete driftsmæssige beslutninger.
· Men medejerskabet giver mulighed for bedre indseende i selskabets virksomhed, herunder for at stille spørgsmål til selskabets drift og virksomhed.
· På den baggrund anmodede jeg bestyrelsen om en redegørelse for situationen i Københavns Lufthavn. Herunder oplysninger om, hvilke tiltag der agtes gennemført for at forbedre situationen på kort sigt og for at undgå at lignende situationer opstår fremover.
· Jeg skal ikke gentage transport- og energiministeren, og vil nøjes med at fremhæve et par ting.
· Det fremgår således bl.a. af redegørelsen, at Københavns Lufthavne vil sikre en høj driftsstabilitet og et højt serviceniveau. Dette er helt konsistent med, hvad staten ønsker som aktionær.
· Og rent faktisk forsøgte Københavns Lufthavn at rette op på situationen.
· I sikkerhedskontrollen blev der ansat flere serviceassistenter, som kan hjælpe passagerne med at gøre sig klar til sikkerhedschecket, ligesom der blev ansat ekstra mandskab i bagagehåndteringen. Dette bidrog til, at trafikken i løbet af sommeren blev afviklet mere fornuftigt.
· Endvidere vil der over de kommende måneder blive ansat og uddannet yderligere securitymedarbejdere. Og på sigt forventes kødannelsesproblemerne ved sikkerhedskontrollen yderligere forbedret med etableringen af en central sikkerhedskontrol.
· Dette er nødvendigt, for at kunderne oplever den service, de med rimelighed kan forvente. Men vil også efter min opfattelse være til fordel for aktionærerne, fordi kundetilfredshed i sidste ende også vil afspejle sig på bundlinjen.