|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            15. september 2006 J nr.            461-1  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 438 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. august 2006 fra Lars Tingleff, Køge vedr. støjdæmpning af Køge Bugt Motorvejen ved Ølby (afkørsel 31/32), jf. TRU alm. del – bilag 500."
Jeg vil gerne understrege, at vejstøj er et emne, som regeringen tager meget alvorligt. Staten gør en betydelig indsats for at begrænse støjen, såvel i forbindelse med nyanlæg som langs de eksisterende veje. Indsatsen langs statsvejene søges tilrettet således, at der opnås mest mulig støjdæmpning pr. investeret krone. Der foretages en prioriteret indsats på baggrund af kortlægning af støjen. Motorvejen ved Ølby indgår i denne prioritering.
Vejdirektoratet offentliggjorde i foråret 2006 en støjkortlægning af hele statsvejnettet, der blev fremsendt til Trafikudvalget. Støjkortlægningen omfatter bl.a. motorvejen ved Ølby, og er baseret på en fremskrivning af trafiktallene for 2004 til 2012 niveau. Langs motorvejens østside mellem frakørsel 31 (Ølby) og 32 (Køge N.) viser kortlægningen at ca. 350 boliger har et støjniveau på over 55 dB i døgngennemsnit, mens 12 boliger er belastet med over 65 dB (d.v.s. stærkt støjbelastet). Kortlægningen viser også, at der langs det eksisterende statsvejnet er andre boligområder, der er mere støjbelastet end strækningen ved Ølby.
Vejdirektoratet oplyser, at den nuværende vejbelægning ved Ølby har en forventet restlevetid på ca. 5 år. Under hensyntagen til at sikre den bedst mulige anvendelse af ressourcerne til vedligeholdelse udskifter Vejdirektoratet ikke vejens slidlag alene ud fra støjmæssige hensyn. En udskiftning af slidlaget indgår således i den almindelige prioritering af Vejdirektoratets vedligeholdelsesindsats på statsvejnettet og vil tidligst på strækningen ved Ølby kunne forventes udskiftet i 2010-2011.
Flemming Hansen