Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             14. juli 2006

J nr.             004-000521

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 426 TRU alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvilke meromkostninger, det vil medføre at lave VVM analyse på den såkaldte nedgravningsløsning gennem Tølløse by vedr. projekteringen af dobbeltspor på Nordvestbanen, som det er forslået af en borgergruppe – fremfor blot at nævne løsningen som en fravalgt mulighed i Trafikstyrelsens rapport, jf. besvarelsen af TRU alm. del – spm. 398.”

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at Trafikstyrelsen er i gang med et intensivt forløb med sammenskrivning af VVM-redegørelsen med henblik på at kunne gå i offentlig høring til efteråret. Derefter skal der udarbejdes et høringsnotat og en afsluttende rapport, der skal danne grundlag for en beslutning om og hvordan Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød kan udbygges. Rapporten skal efter planen afleveres ved årets udgang.

At medtage forslaget om nedgravning af banen gennem Tølløse vil med ovenstående tidsplan medføre en udsættelse af såvel den offentlige høring som aflevering af den afsluttende rapport med op til 3½ måned.

Der er tale om et omfattende arbejde med at bringe de indledende undersøgelser af nedgravningsløsningen fra november 2005 frem til samme detaljeringsgrad som de løsninger, der indgår i VVM-redegørelsen. Da banen ved en sådan løsning graves ned, er det blandt andet særlig vigtigt at sikre grundvandsspejl og undersøge de geotekniske forhold i området yderligere, for at sikre korrekt valg af konstruktion og foranstaltninger i forhold til vandforsyningen i Tølløse.

Resultaterne af analysen for nedgravning af banen vil derudover skulle vurderes i sammenhæng med de allerede udarbejdede analyser for den øvrige strækning.

En udvidelse af VVM-analysen vil altså medføre op til 3½ måneds merarbejde og koste ca. 5 millioner kroner.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen