Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 10. august 2006

J. nr.           004-519

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 425 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  425 :

 

" Hvad kan ministeren oplyse om de engelske planer om indførelse af kørselsafgifter (Road-pricing / MAUT-ordning)?"

Svar:

 

London City indførte i februar 2003 kørselsafgifter for personbiler, der pt. skal betale £ 8 per dag for kørsel i betalingszonen i det centrale London mellem kl. 7.00 og kl. 18.30. Storbritannien har endvidere indført kørselsafgifter på visse motorvejsstrækninger (f.eks. M6 nord for Birmingham) samt for visse broer/tunneler (f. eks. The Tyne Tunnel ved Newcastle).

 

Det britiske transportministerium publicerede i juli 2004 en rapport om kørselsafgifter (Feasibility study of road pricing in the UK), der er tilgængelig på ministeriets hjemmeside. Rapporten beskriver bl.a. fordele, ulemper, muligheder og hindringer ved indførelse af kørselsafgifter.

 

Rapporten konkluderede, at Storbritannien tidligst i 2014 vil kunne indføre et nationalt kilometerbaseret afgiftssystem for personbiler. Først da vurderes det teknologisk muligt og rentabelt som følge af forventede faldende priser på det nødvendige tekniske udstyr.

 

Det britiske transportministerium oplyser på sin hjemmeside, at den britiske regering ønsker at videreudvikle en national strategi for kørselsafgifter. Regeringen har således afsat £ 200 mio. årligt fra 2008 til 2014 til et forskningsprogram (The Transport Innovation Fund), som skal støtte forskellige udviklingsprojekter bl.a. vedr. kørselsafgifter. Som et første skridt er der afsat £ 18 mio. til pilotprojekter i syv udvalgte lokalområder (bl.a. Manchester og Bristol), hvor forskellige modeller for kørselsafgifter skal udvikles. Projektet forventes udbygget med inddragelse af flere lokalområder i de kommende år. Pilotprojekterne skal afprøve forskellige modeller for kørselsafgifter baseret på: Kørselstidspunktet, distancen og sted (Time Distance Place charging).

 

Det britiske transportministerium oplyser, at man i modsætning til den tyske MAUT, der alene omfatter lastbiler, ønsker, at fremtidige kørselsafgifter kommer til at omfatte alle køretøjer og alle vejstrækninger.

 

Det britiske transportministerium understreger, at hensigten med at igangsatte de nævnte pilotprojekter er et ønske om at kunne implementere kørselsafgifter for alle typer køretøjer indenfor en tidshorisont på 10 år i hele Storbritannien.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen