|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
J. nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â 004-000518 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 424 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
â€Ministeren bedes kommentere TRU alm. del – bilag 440.â€
â€Komiteen for bedre bebyggelse pÃ¥ Amager†foreslÃ¥r i sin henvendelse af 10. juni 2006, at en eventuel ny bane mellem København og Ringsted føres ind til København parallelt med Amager Motorvejen via Avedøre Holme og Skrædderholm for at blive sluttet til Øresundsbanen pÃ¥ Vestamager i en â€trekantâ€, der muliggør indkørsel til sÃ¥vel Københavns HovedbanegÃ¥rd, som Københavns lufthavn.
Forslagsstillerne mener, at den væsentligste fordel vil være at man opnår valgfrihed til at føre togene ind til Københavns Hovedbanegård hhv. lufthavnen, hvad der kan være af værdi i forhold til en afbrydelsessituation.
Man synes dermed at have overset, at en ny jernbane København – Ringsted i den af Trafikstyrelsen foreslåede linieføring allerede indeholder en sådan mulighed. En ny bane forudsættes indført til København via Kulbanevej til Ny Ellebjerg station. Herfra vil der være mulighed for valgfrit at køre videre til hhv. Hovedbanegården eller Lufthavnen, hvorfor forslaget ikke indeholder nogen væsentlige fordele på dette punkt
Et lignende forslag har løseligt været overvejet i forbindelse med de tidligere undersøgelser af baneudbygning København – Ringsted i perioden 1997 – 99. Her faldt forslaget om en sydligere indføring af en ny bane til København på sine højere anlægsomkostninger, samt på et problem om hvorvidt der er tilstrækkelig kapacitet på Øresundsbanen mellem Kalveboderne og Hovedbanegården til at muliggøre en normal indføring af de ekstra persontog fra den nye bane.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen