|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17. januar 2007 J. nr.          004-000513  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 423 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. juni 2006 fra Brancheforeningen af danske Distributionsvirksomheder vedrørende udkast til revideret regnskabsreglement for Post Danmark A/S, jf. TRU alm. del – bilag 447"
Med henvisning til min foreløbige besvarelse af 11. august 2006 af Trafikudvalgets spørgsmål 423, skal jeg hermed vende tilbage med en endelig besvarelse af spørgsmålet.
Til anklagen om, at Brancheforeningen ikke er blevet hørt om det nye regnskabsreglement for Post Danmark A/S, kan jeg oplyse, at jeg ikke kan genkende Brancheforeningens beskrivelse af sagen. Der har således været afholdt møder med Brancheforeningen, og i øvrigt var der den 20. juni 2006 slet ikke truffet beslutning om et nyt reglement.
Siden min foreløbige besvarelse af spørgsmål 423, har der været ført yderligere drøftelser med Konkurrencestyrelsen, Brancheforeningen for Danske Distributionsvirksomheder og Kammeradvokaten.
På baggrund af disse drøftelser er der foretaget en række justeringer i det endelige regnskabsreglement:
·
Der er udarbejdet en præambel til
regnskabsreglementet. Præamblen definerer formålet med regnskabsreglementet og
grænsefladen overfor den almindelige konkurrencelovgivning.
Præamblen er udarbejdet efter drøftelser med Konkurrencestyrelsen, som også har
en interesse i, at der skabes en klar afgrænsning mellem styrelsens
arbejdsområder og den sektorspecifikke regulering.
· Det er præciseret, at den revisor, som skal udstede en erklæring om den model og de principper, som Post Danmark A/S anvender ved udarbejdelsen af produktøkonomiopgørelserne, ikke samtidig må være generalforsamlingsvalgt revisor for Post Danmark A/S.
· For at fjerne enhver tvivl herom, er det præciseret, at produktopgørelserne skal foretages på produktniveau.
· Det er indføjet, at Post Danmark A/S til enhver tid skal kunne levere en supplerende opgørelse over de gennemsnitlige totale omkostninger (ATC) på produktniveau. Skabelonen til denne supplerende ATC opgørelse vedlægges som bilag til regnskabsreglementet.
· Det er fastslået, at principperne og metoderne for indtægts- og omkostningshenføring skal følge de af EU-kommissionen fastlagte principper herfor.
· I bilaget til regnskabsreglementet er det præciseret, at Post Danmark A/S ikke kan ændre principperne og metoderne for allokering af omkostninger og opstilling af produktøkonomiregnskaber uden forudgående godkendelse fra den revisor, der udsteder erklæring om principperne og metoderne.
· Der er indføjet en bestemmelse om, at produktøkonomiopgørelserne på et aggregeret niveau skal være tilgængelige på Post Danmark A/S’ hjemmeside.
Jeg vil tilføje, at med Konkurrencerådets seneste afgørelse i en sag om Post Danmark A/S, nemlig sagen om etableringen af et nyt distributionsselskab til omdeling af adresseløse forsendelser, er det på ny demonstreret, at konkurrencemyndighederne har kompetencen og de nødvendige værktøjer til at føre et effektivt konkurrenceretligt tilsyn med Post Danmark A/S.
Konkurrencemyndighederne har konkret afkrævet Post Danmark A/S en række tilsagn, som efter Konkurrencemyndighedernes vurdering †fjerner de konkurrencemæssige problemer†som etableringen af det nye distributionsselskab ellers måtte medføre, jf. Konkurrencerådets afgørelse af 30. august 2006.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at det nye regnskabsreglement ikke giver Post Danmark udvidede rettigheder med hensyn til prissætning og andre kommercielle tiltag, der kan skade konkurrencen. Post Danmarks prissætning reguleres ikke af reglementet, men af den almindelige konkurrencelovgivning, hvilket også har været intentionen i den politiske aftale om lov om postbefordring.
Det nye regnskabsreglement vil have virkning for regnskabsåret 2006.
Brancheforeningen af danske Distributionsvirksomheder vil nu blive orienteret om ovenstående, ligesom EU-kommissionen efter aftale vil blive orienteret om det endelige regnskabsreglement.
Flemming Hansen