|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 28. juni 2006Â Â Â J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. juni stillet mig følgende spørgsmål 422 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Vil ministeren oplyse, om man i Sverige oplever samme omfang af problemer med utilfredsstillende kvalitet af jernbanenet, som man gør i Danmark, og også oplyse, om et eventuelt mere tilfredsstillende jernbanenet i Sverige hænger sammen med en anden indretning end i Danmark af den institution, der varetager drift, vedligeholdelse og fornyelse af jernbaneinfrastrukturen?"
Det har grundet den begrænsende tid til besvarelse af spørgsmålet, desværre ikke været muligt at skaffe oplysninger om omfanget af problemer med utilfredsstillende kvalitet af jernbanenettet i Sverige. Jeg vil dog vende tilbage med et svar, når de relevante oplysninger foreligger.
Det kan dog oplyses, at regulariteten for hele togtrafikken i Sverige var 90,4% i 2005, og at regulariteten for persontrafik i 2005 var på 92,3%.
I Danmark foretages der ikke en samlet opgørelse vedrørende togtrafikken, men den samlede regularitet for personfjerntrafik i 2005 var 93,1 %, mens regulariteten for DSB S-tog var på 94,0 %.
De forvaltende enheder udgøres af Banverkets hovedkontor (stabsenheder, varetagelse af sektorrelaterede opgaver, økonomi, HR, intern revision etc.), Banverket Trafik (trafikplanlægning, -styring og -information) og fem såkaldte baneregioner, der planlægger drift, fornyelse, vedligehold og nyanlæg. Baneregionerne udbyder en stadigt større del af disse opgaver i fri konkurrence på markedet. Banverkets producerende enheder afgiver bl.a. tilbud på disse opgaver i konkurrence med private entreprenører.
Der er således ikke afgørende forskelle på organiseringen af varetagelsen af drift, vedligeholdelse og fornyelse af jernbaneinfrastrukturen i Sverige og Danmark.
Det kan i øvrigt oplyses, at den svenske stat har til hensigt at afsætte i alt 107,7 mia. SEK til drift, vedligehold og fornyelse af jernbanenettet i perioden 2004 - 2015.Â
Med venlig hilsen
Flemming Hansen