Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 28. juni 2006

J nr.          

Trafikudvalget har i brev af 20. juni stillet mig følgende spørgsmål 421 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 421:

 

”Vil ministeren udtømmende redegøre for incitamenterne i og konsekvenserne af den effektiviseringsmodel, der omtales i ministerens brev af 18. januar til Folketingets Trafikudvalg vedrørende Banedanmarks redegørelse?”

 

Svar:

 

I mit brev af 18. januar 2006 til Folketingets Trafikudvalg med tilhørende redegørelse fra Banedanmark af 12. januar 2006 fremgår det, at der ved udmøntningen af finanslovsaftalen om trafik af 26. november 1999 mellem den daværende SR-regering, SF og Enhedslisten blev udarbejdet en model for effektivisering, der ikke havde incitament til at gennemføre forebyggende vedligehold.

 

Således tilsagde modellen, at sparede bevillinger på vedligehold var lig med en effektivisering.

 

Dette betød, at såfremt Banedanmark undlod at vedligeholde i henhold til bevillingen, ville det i effektiviseringsopgørelsen fremstå som et positivt effektiviseringsbidrag.

 

I dag anvendes en differentieret opgørelsesmetode. Metoden indebærer – hvor datagrundlaget muliggør det - at der skal foretages kvantitativ sammenligning af udviklingen i enhedspriser i henhold til Banedanmarks tilbudslister, og at der for de øvrige områder foretages en kvalitativ opgørelse.

 

Beregningen af den realiserede effektivisering i henhold til den kvantitative metode sker ved, at udviklingen i enhedspriser beregnes post for post i henhold til tilbudslisterne. Hvis det f.eks. forudsættes, at enhedsprisen for udskiftning af kabler er kr. 15.000 pr. 1. januar 2005 og den ved udgangen af 2005 er faldet til 14.500 kr., og at der i 2005 er udskiftet 10 kabler, vil effektiviseringsbidraget fra udskiftning af kabler udgøre kr. 5.000. Den samlede udgift i 2005 har eksempelvis været kr. 147.500, hvorefter effektiviseringsbidraget i pct. kan opgøres til 3,3 pct.

 

Opgørelsesmetoden tager således højde for, at effektivisering ikke kan opnås ved undladelse eller udskydelse af vedligeholdelsesarbejder.

 

For de områder, hvor en kvantitativ opgørelse af effektivisering ikke er mulig, vil der være mulighed for at godskrive Banedanmark for effektiviseringer på baggrund af iværksættelse og gennemførelse af specifikke tiltag til forbedring af effektiviteten for vedligeholdelsesarbejde.  Det er aftalt, at Banedanmark skal beskrive de konkrete effektiviseringstiltag, samt hvor hvert tiltag anslå et effektviseringspotentiale opgjort i procent af den berørte vedligeholdelsesudgift.  En evt. godskrivning af effektiviseringstiltag skal påtegnes eksternt.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen