Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato                8 . november 2006

J. nr.           004-000510

  

 

Trafikudvalget har i brev af 20. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 412 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 412:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. juni 2006 fra Lollands Kommune vedrørende havnen i Rødbyhavn, jf. TRU alm. del – bilag 445"

Svar:

 

Med henvisning til min foreløbige besvarelse af 11. august 2006, skal jeg hermed vende tilbage med en endelig besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 412.

Jeg havde den 11. september 2006 møde med repræsentanter for Lollands Kommune, hvor vi drøftede de emner, som kommunen omtaler i henvendelsen af 16. juni 2006.

Vedrørende Lollands Kommunes ønske om at staten overdrager havnen i Rødbyhavn til Lolland Kommune i forbindelse med salget af Scandlines, oplyste jeg, at aktionærerne i Scandlines’ første prioritet er at gennemføre et samlet salg af rederiet.

Jeg tilkendegav dog også, at jeg ville sørge for, at den kommende ejer af Scandlines ville blive gjort bekendt med Lolland Kommunes interesse i at overtage havnen i Rødbyhavn.

For så vidt angår spørgsmålet om benyttelse af Rødbyhavn ved anlægsarbejdet til en fast forbindelse over Femern Bælt kan det bemærkes, som det også er anført i Rødby kommunes notat, at den intensive færgedrift, som må forventes at fortsætte indtil en fast forbindelse åbner, giver visse besejlingsmæssige begrænsninger i Rødbyhavn. Det skal dog samtidig bemærkes at Rødbyhavn, uanset ejerskabet vil være omfattet af havnelovens almindelige bestemmelser om modtagepligt.

Det forventes, at der i forbindelse med anlæggelsen af en fast forbindelse over Femern Bælt vil skulle etableres en arbejdshavn. Denne havn vil formodentlig blive opført af den vindende entreprenør. Der skal gennemføres en række detaljerede tekniske og miljømæssige undersøgelser i relation til den tekniske løsning, herunder også VVM-undersøgelser, før linieføringen og disponeringen af arealer og faciliteter, herunder også en arbejdshavn kan falde endeligt på plads. Lokale interesser og synspunkter vil naturligvis blive inddraget i denne proces.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen