|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28 . juni 2006 J. nr.          004-000511  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 15. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 406 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere de vedlagte artikler fra Berlingske Tidendes Business sektion onsdag den 14. juni 2006: â€Stena problematisk som køber af Scandlines†og â€Scandlines er sød musik i Stenas ører.â€"
De nævnte artikler drejer sig om Stena Line som mulig køber af Scandlines AG. Artiklerne indeholder udtalelser fra såvel Konkurrencestyrelsen som Stena Line, der offentligt har meddelt, at de vil byde på Scandlines.
Artiklerne berører bl.a. spørgsmålet om, hvorvidt det vil være acceptabelt for konkurrencemyndighederne med Stena som køber af Scandlines.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at forklare – i hovedtræk - hvordan forholdet til konkurrencemyndighederne påtænkes håndteret i salgsprocessen:
Den salgsproces, som ejerne af Scandlines AG, Transport- og Energiministeriet og Deutsche Bahn AG, har iværksat, indebærer, at alle interesserede købere får mulighed for at afgive bud på Scandlines. Salgsprocessen vil blive varetaget således, at denne lever op til såvel nationale som EU-retlige krav.
I forbindelse med vurderingen af de indkomne bud, vil aktionærerne og deres juridiske rÃ¥dgivere analysere de konkurrenceretlige problemstillinger, som mÃ¥tte være forbundet med et salg. Â
Det er ganske sædvanligt i transaktioner, som er undergivet fusionskontrol, at parterne endda meget tidligt i forhandlingsforløbet tager kontakt til de relevante konkurrencemyndigheder med henblik på at opnå myndighedernes foreløbige tilkendegivelse af muligheden for godkendelse af en potentiel køber, eventuelt godkendelse med betingelser.
Konkurrencemyndighederne er sædvanligvis - forudsat at parterne har præsenteret problemstillingen så fuldstændigt, som det er muligt på det pågældende tidspunkt - indstillet på at give en foreløbig vurdering, dog med forbehold bl.a. for tredjeparters eventuelle indlæg, som jo først modtages i forbindelse med den offentlige høring efter den formelle anmeldelse.
Det er sædvanligvis køber, som forestår disse indledende drøftelser med myndighederne, eller i det mindste er initiativhaver og den primære ansvarlige, men det fremmer selvsagt processen, hvis begge parter deltager aktivt heri.
Transport- og Energiministeriet og Deutsche Bahn AG pÃ¥tænker at medvirke i og bidrage til sÃ¥danne indledende drøftelser med konkurrencemyndighederne sammen med udvalgte potentielle købere med henblik pÃ¥ at sikre, at salget af Scandlines ogsÃ¥ er foreneligt med konkurrencereglerne. Skulle Stena Line ende i gruppen af udvalgte købere, vil dette rederi sÃ¥ledes blive behandlet efter ovenstÃ¥ende.Â
Flemming Hansen