|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
J. nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â 004-000501 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 404 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
†Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. juni 2006 fra borgmester Nick Hörup m.fl. vedr. udbygning af jernbanen København-Ringsted, jf. TRU alm. del - bilag 437.â€
Jeg betragter henvendelsen fra borgmester Nick Hörup m.fl. som endnu et partsindlæg for en af de to løsninger, og vil derfor ikke indgå i en debat om indholdet. Jeg vil nøjes med at kommentere enkelte forhold som kræver en præcisering.
Om antallet af støjbelastede boliger vil stige eller falde ved nybygningsløsningen afhænger af øjnene der ser. Hvis man vurderer det ud fra antal boliger over de vejledende grænseværdier vil antallet af støjbelastede boliger langs den nybyggede bane ganske rigtig være 4.000 boliger. Men samtidig vil støjbelastningen langs den bestående bane falde markant. For 5. sporsløsningen vil 10.600 boliger blive udsat for et støjniveau over det indsatskriterium, der anvendes til støjbeskyttelse langs eksisterende baner – og som endda er mindre restriktivt, end hvad der anvendes for nye baner. I den efterfølgende VVM analyse vil miljøforhold, herunder støj blive behandlet meget detaljeret.
Jeg mener ogsÃ¥ at det er lidt forkert at tillægge Railion en mening om at prioritere udbedring af skinnenettet i hele landet samt etablering af nye moderne terminaler større vægt end at øge kapaciteten i flaskehalsene pÃ¥ banenettet. Jeg har opfattet holdningen som et â€bÃ¥de- ogâ€.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen