|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. juni 2006 J nr.            432-18  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 403 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 2. juni 2006 fra Rødovre Kommune vedr. vejrforholdenes påvirkning af støjbilledet, jf. TRU alm. del - bilag 430"
I forbindelse med behandlingen af Trafikudvalgets spørgsmål har jeg anmodet Vejdirektoratet om bemærkninger. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€I dag beregnes vejtrafikstøj med den nordiske beregningsmodel (NBV96), der senest er revideret i 1996. I denne beregningsmodel regnes der med en svag medvind (1-2 m/s i retning fra vejen mod beregningspunktet) og overskyet.
I forbindelse med implementeringen af EU’s direktiv om vurdering og styring af ekstern støj (støjdirektivet) er Miljøstyrelsen i gang med en revision af støjbekendtgørelsen, der vil medføre, at der pr. 1. januar 2007 stilles krav om, at den anvendte støjberegningsmodel skal tage højde for vejrforholdene. Det betyder, at der skal beregnes en årsmiddelværdi, hvor det gennemsnitlige støjniveau beregnes på baggrund af vejrforholdene over et typisk år. Det er Miljøstyrelsen, som er ansvarlig for regulering af vejtrafikstøj i Danmark.
Miljøstyrelsen har oplyst, at det er besluttet at der skal tages en ny nordisk beregningsmodel (Nord2000Road) i brug til at kortlægge støjforholdene i Danmark og Nord2000Road tager netop hensyn til vejret. På længere sigt er det planlagt at Nord2000Road skal erstatte den nuværende beregningsmodel. Indtil da skal vejtrafikstøj beregnes ved hjælp af den nuværende nordiske støjberegningsmodel (NBV96).
Nord2000Road er udviklet i et samarbejde mellem de nordiske lande og i forbindelse med dette arbejde blev der beregnet Ã¥rsmiddelværdier for nogle typiske tilfælde i Danmark. PÃ¥ baggrund af observationer udført af Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) pÃ¥ 6 vejrstationer, heraf 2 kystnære og 4 fastlandsstationer, over en 10 Ã¥rig periode, er støjniveauet beregnet hhv. øst og vest for en nord-sydgÃ¥ende vej. Resultaterne viser, at det gennemsnitlige støjniveau over et Ã¥r er 2 dB højere øst for vejen end vest for vejen i en afstand af 300 m. Resultaterne af de støjberegninger, som Vejdirektoratet har foretaget i forbindelse med udvidelsen af Motorring 3, vil sÃ¥ledes ikke ændres væsentligt sÃ¥fremt der tages hensyn til vejr- og vindforholdene.â€
Flemming Hansen