Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 9. november 2005 432 - 18 Trafikudvalget har i brev af 13. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 40 (alm. del) som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 e  ksemplarer. Spørgsmål 40: Ministeren   bedes   kommentere   henvendelsen   af   12.   oktober   2005   fra Grundejerforeningen  Vanløse  Ny  Villakvarter  vedrørende  Frederikssun  d- motorvejen, jf. TRU alm. del – Svar: Jeg har i forbindelse med besvarelsen af Trafikudvalgets spørgsmål   indhen- tet bidrag fra Vejdirektoratet. Vejdirektoratet oplyser, at det er deres trafikfaglige vurdering af de forskel- lige William-modeller, at trafikken ikke kan afvikles på en hensigtsmæssig og  trafiksikker  måde    jf.  bl.a.  ministerens  besvarelse  af  Trafikudvalgets spørgsmål 1 og 18, (L11   –  2004-05 1. samling), Trafikudvalgets spørgsmål 46,  81  og  216  (2004-05  2.  samling)  samt  den  tekniske  gennemgang  for Trafikudvalget den 6. april. William-modellen  er  fremsendt  i  en  række  forskellige  versio  ner,  og  det fremgår  ikke  af  grundejerforeningens  brev,  hvi lken  af  versionerne,  der  er tale om.   Den seneste Model 2F har Vejdirektoratet vurderet jf. notat af 21. septem- ber  2005,  (TRU  alm.  del  bilag  2  til  svar  på  spørgsmål  216,  2004   -05,  2. samling). Der er ikke gennemført trafikberegninger af dette forslag. De trafikberegninger, der er lavet for den tidligere version Model 2C, som i modsætning  til  Model  2F  har  en  direkte  tilslutning  fra  Jyllingevej  til  m  o- torvejen,  viser,  at  William-modellen  svarende  til  Model  2C  vil  medføre mere trafik på Jyllingevej end  Vejdirektoratets forslag. Der henvises i ø v- rigt til ministerens besvarelse af spørgsmål 28 til L11 (2004  -05 1. samling) hvoraf det bl.a. fremgår,  at der af trafikberegningerne for Model 2C ses en stigning  i  trafikken  på  Jyllingevej  mellem  Motorring  3  og  Tårnvej  på  ca. 6.200 biler pr. hverdagsdøgn i forhold til lovforslagets pr ojekt. ./.
p. 2/3 I  forhold til Basis 2010, det vil sige den fremskrevne trafiksituation, hvor der ikke anlægges en ny motorvej til Frederikssu  nd, forventes det, at Model 2C på denne strækning medfører en stigning i trafikken på ca. 4.100 biler pr.  hverdagsdøgn.  På  Jyllingevej  mellem  Rødovrevej  og  Ålekistevej  fo r- ventes i forhold til Basis 2010 en stigning i trafikken på ca. 2 .700 biler pr. hverdagsdøgn. Som  følge  af  den  manglende  tilslutning  fra  Jyllingevej  til  motorvejen  i Model 2F må der forventes en mindre trafik på Jyllingevej øst for Vestvo   l- den end i Model 2C. Model  2F  indebærer i  modsætning  til  Vejdirektoratets  forslag,  at  det  sy d- gående  spo r  på  Motorring  3  hæves,  hvilket  vil  medføre  mere  støj  øst  for Vestvolden end i Vejdirektoratets forslag. Grundejerforeningen fremsætter i sit br  ev til Trafikudvalget  yderligere ø n- ske om, at trafikstøjen på Jyllingevej   reduceres, ved at der anvendes støjr e- ducerende  asfalt  og  ved  at  den  tilladte  hastighed  nedsættes    til  40  km  i  ti- men. Jeg  kan  hertil  anføre,  at  det  er  Københavns  Amt,  der  er  vejbestyrelse  for Jyllingevej på strækningen fra Vestvolden til Damhusåen, og at det er K ø- benhavns  Kommune,  der  er  vejbestyrelse  på  strækningen  fra     Damhusåen og videre ind mod København. En eventuel beslutning om anvendelse af støjreducerende asfalt og hasti g- hedsnedsættelser på den del af Jyllingevej, der afgrænses af boligområder på  strækningen  fra  Vestvolden  og  ind  mod  K   øbenhavn,  vil  derfor  skulle træffes af Københavns Amt eller Københavns Kommune. Jeg kan i øvrigt henholde mig til det af Vejdirektoratet anførte om model 2F. Grundejerforeningen fremsætter afslutningsvis ønske om, at der gennemf   ø- res  løsninger  som  kan  bin de  bilen  og  den  kollektive  transport  sammen.  I den  forbindelse  peges  der  konkret  på  en  løsning  ,  hvor  man  lader  metroen fortsætte  fra  Vanløse  og  vestpå,  og  der  lader  bilisterne  koble  sig  på  den kol lektive trafik. Som bekendt har Transport – og Energiminist   eriet i samarbejde med Frede- riksberg og Københavns Kommuner, HUR og Finansministeriet undersøgt muligheden for at udvide den nuværende metro med etableringen af en C  i- tyring. I maj 2005 udkom resultatet af arbejdet i form af rapporten: ”Te k- nisk dokumentationsrapport – Udre   dning om Cityringen.” I  forbindelse  med  dette  arbejde  blev  eventuelle  udvidelsesmuligheder  af Cityringen,  som  skønnes  at  have  eller  kunne  få  relevans,  også  undersøgt.
p. 3/3 Heri  indgik  en  udvidelse  mod  Brønshøj,  mod  Sydhavnen  og  mod  udvi  k- lingsområderne  i  Nordhavnen/Refshaleøen  mv.  Det  indgik  ikke  i  arbejdet at  se  på  udvide lsesmuligheder  af  den  nuværende  metro,  og  dermed  heller ikke en forlængelse af   strækningen til Vanløse l- le planer om at udvide den nuværende metro udov  er den eventuelle etable- ring af en Cityring. Med venlig hilsen Flemming Hansen