Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28 . oktober 2005 004 - 000269 Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 4 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 4: "Ministeren bedes redegøre for erfaringerne med gratiskørsel på Grenåb a- nen i maj 2005; herunder bedes redegjort for, hvilken betydning følgende faktorer har haft: a) De mange problemer med den tekniske opgradering af strækn  ingen. b) Den udsatte gratiskørsel fra marts til maj. c) Manglen på tidssvarende materiel. d) Regulariteten og rettidigheden i den pågældende periode.   " Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende, hvilket jeg kan henholde mig til: ” Efter opgraderingen af Grenaabanen ønskede DSB at markedsføre den nye køreplan på Grenaabanen med kortere rejsetider, bedre frekvens og renoverede tog, og derfor tilbød DSB af markedsføringsmæssige grunde, at passagerne kunne rejse gratis i maj måned 2005. G ratismåneden blev et tilløbsstykke. Det samlede antal rejsende i maj var tre gange større end i april. Det opregnede tællingsresultat viser, at det saml  ede passagertal for maj lå i nærheden af 200.000.
p. 2/2 I september 2005 foretog DSB igen en tælling på Grenå banen. Formålet var at vurdere, hvordan passagertallet havde udviklet sig siden april og maj. Resultatet af den gennemførte tælling viste, at der var omkring 20 % flere passagerer på Grenåbanen, end der var i april. En del af årsagen til denne stigning skyldes, at der normalt er flere, der benytter tog i efteråret. Sæso   n- korrigeret er der en stigning på 9 -12 % i forhold til april. For så vidt angår betydningen af de nævnte faktorer , råder DSB hverken over data eller modeller, der specifikt og konkret er i stand til at beskrive indflydelsen af faktorerne – ikke mindst henset til den korte periode grati   s- kørslen forløb i  ”. Med venlig hilsen Flemming Hansen