Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 26 . juni 2006

J. nr.           004-000497

 

 

Trafikudvalget har i brev af 2. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål 398 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 398:

 

”Er ministeren indstillet på, at en nedgravning af jernbanen gennem Tølløse som foreslået i Cowis rapport, medtages i VVM-undersøgelsen af dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød? Hvis ikke bedes det begrundet.”

Svar:

 

Trafikstyrelsen har oplyst mig om, at forslaget om en nedgravning af banen gennem Tølløse fremkom i et lokalt høringssvar i efteråret 2005 i forbindelse med de igangværende undersøgelser af Nordvestbanen.

Muligheden for nedgravning i Tølløse er blevet undersøgt på niveau med de øvrige stillede forslag i forbindelse med høringen. Af undersøgelsen fremgår, at en nedgravning af banen vil medføre fordele lokalt i form af reduceret barrierevirkning og støjbelastning. Undersøgelsen viser imidlertid også, at det vil være vanskeligt at udføre nedgravningen af banen med opretholdelse af jernbanetrafikken. Samtidig vil en nedgravning af banen være forbundet med en betydelig merudgift for udbygningsprojektet – i størrelsesordenen 330-600 mio. kr.  svarende til 30-55 pct. af prisen for den samlede udbygning med dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød.

Trafikstyrelsen har på baggrund af undersøgelserne vurderet, at de fordele, der er forbundet med løsningen ikke står mål med generne i anlægsperioden og merudgiften for projektet. Der indgår heri, at banen selv ved en maksimal trafikforøgelse efter ibrugtagning af et dobbeltspor vil have en relativt begrænset trafik og kun med støjsvage passagertog.

På baggrund af ovennævnte og i overensstemmelse med hidtidig praksis vil løsningen derfor ikke blive yderligere vurderet i VVM-redegørelsen, men vil blive nævnt som en af de mange løsninger, der er blevet valgt fra.

I stedet arbejdes der videre med forskellige udformninger af en vejunderføring som erstatningsanlæg for overkørslen i Tølløse.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen