|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. juni 2006 J nr.            432-2  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 29. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 393 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 23. maj 2006 fra Dansk Naturfredningsforening, Silkeborg, vedr. motorvejsføring omkring Silkeborg, jf. TRU alm. del - bilag 412."
I henvendelsen gør Danmarks Naturfredningsforening, Gjern lokalkomite, opmærksom på, at en af de planlagte motorvejsføringer, Resendallinien, går hen over den fredede Gudenådal, som foreningen mener ikke bør ødelægges af en motorvejsbro. Foreningen opfordrer derfor til, at man vælger den alternative løsning, Kombilinien, eller en boret tunnel under Gudenådalen.
Som det er Trafikudvalget bekendt, har Vejdirektoratet i perioden 2. marts til 2. maj 2006 gennemført en offentlig høring af VVM-redegørelsen for Kombi-linien, der udgør et supplement til de tidligere undersøgelser af Resendallinien og Ringvejslinien. Resendallinien krydser Gudenådalen i det fredede område, mens Kombilinien krydser Gudenådalen tæt på den nuværende vej uden for det fredede område, men til gengæld gennemskærer Silkeborg by.
I forbindelse med høringen har Vejdirektoratet modtaget i alt 91 høringssvar, herunder det med henvendelsen vedlagte høringssvar fra Danmarks Natur-fredningsforening, Gjern lokalkomite, hvori Naturfredningsforeningen særligt fremhæver støjpåvirkningen fra en motorvejsbro over Gudenådalen. Hørings-svaret vil indgå sammen med de øvrige høringssvar i det høringsnotat, som Vejdirektoratet udarbejder sammen med en indstilling til mig om projektet med henblik på en politisk stillingtagen. Jeg vil foreløbig afvente dette.
./. Til orientering vedlægges Vejdirektoratets kvitteringsbrev af 19. maj 2006 til Danmarks Naturfredningsforening, Gjern lokalkomite.
Flemming Hansen