Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. juni 2006

J. nr.           004-000483

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 389 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  389:

 

"Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste (evt. overslagsmæssigt) at etablere en ny S-togs station ved Store Rørbæk i Frederikssund Kommune"

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst, at DSB S-tog i forbindelse med dialogprojektet Ny By ved Store Rørbæk har udarbejdet en række indledende anlægsoverslag for etablering af en ny station ved Store Rørbæk. Det skal bemærkes, at overslagene skal tages med forbehold, da der endnu ikke er udarbejdet et skitseprojekt for stationsanlægget med tilhørende adgangsveje, parkeringsfaciliteter og forplads.

DSB S-tog har kun medtaget udgifter til selve stationsanlægget, da omkostningerne til anlæg af eksterne adgangsveje, parkeringsfaciliteter og forplads i henhold til normal praksis forventes afholdt af beliggenhedskommunen.

Udgifterne til stationsanlægget er opgjort særskilt for Banedanmark og DSB S-tog, idet det forudsættes, at Banedanmark afholder udgifterne til perroner og teknikbygning, mens DSB S-tog afholder udgifterne til aptering og interne adgangsveje som gangbroer, elevatorer og trapper. DSB S-togs udgifter er tillagt moms.

Overslagene er opdelt på tre hovedtyper, som adskiller sig ved, hvilken type interne adgangsveje der vælges. De typer interne adgangsveje der foreslås, er:

·         Gangbro og elevatorer

·         Gangtunnel og elevatorer

·         Adgangstrapper og elevatorer til perroner fra vejbro over stationsanlægget.

For hver af de tre hovedtyper er medtaget en række supplerende adgangsveje, som er prissat særskilt, ligesom der for hver af de tre typer er medtaget overslag for henholdsvis sideliggende perroner og ø-perron.

De samlede anlægsudgifter for de tre hovedforslag er opgjort som følger:

·         Sideliggende perroner med gangbro og to elevatorer: 37 mio. kr., fordelt med 26 mio. kr. for DSB S-tog og 11 mio. kr. for Banedanmark. Med supplerende adgangstrapper, elevator og midtliggende ø-perron er den samlede udgift 39 mio. kr.

·         Sideliggende perroner med bygning over sporene: 38. mio. kr., fordelt med 27 mio. kr. for DSB S-tog og 11 mio. kr. for Banedanmark. Med supplerende adgangstrapper, trappehuse, elevatorer og ø-perron er den samlede udgift 50 mio. kr.

·         Sideliggende perroner med gangtunnel og to elevatorer: 47 mio.kr, fordelt med 36 mio. kr. for DSB S-tog og 11 mio. kr. for Banedanmark. Med supplerende adgangstrapper, elevator og midtliggende ø-perron er den samlede udgift 52 mio. kr.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen