Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 387 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel ”Syv lande kører uden om tachograf” fra Erhvervsbladet, den 3. maj 2006, idet spørgeren er stærkt forundret over EU’s dilettanteri og slendrian i forbindelse med introduktionen af den digitale fartskriver, tachografen. Spørgeren finder det endvidere ganske betænkeligt, at EU end ikke har styr på sine medlemslande om implementeringen af tachografen, således 7 medlemslande sikrer sig urimelige konkurrencefordele i forhold til danske transportfirmaer.

 

          Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF).”

 

Svar:

 

Den 2. marts 2006 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en ny køre- og hviletidsforordning, som tillige indeholder ændringer af kontrolapparatforordningen (forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006). 

 

Det følger af artikel 27 i forordningen, at køretøjer, der tages i brug første gang den 1. maj 2006 eller senere, skal forsynes med et digitalt kontrolapparat (takograf), der opfylder kravene i bilag I B til kontrolapparatforordningen.  

 

Justitsministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om, i hvilket omfang de øvrige EU-medlemsstater håndhæver denne forpligtelse.