Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             17. maj 2006

J nr.             432-2

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 386 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 386:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 2. maj 2006 fra Knud Søltoft, Silkeborg, vedr. linieføring af motorvej ved Silkeborg, jf. TRU alm. del - bilag 386"

 

Svar:

 

I henvendelsen påpeger Knud Søltoft, at de tre VVM-undersøgte linier, Resendallinien, Ringvejslinien og Kombilinien, alle berører EU habitatområder, og han foreslår, at man i stedet genovervejer en linieføring, som indgik i miljøundersøgelserne i 1992, hvor Herning-Århus motorvejen føres nord om Silkeborg og Gjern til rute 26 Århus-Viborg ved Fårvang og herfra får fælles forløb med rute 26 til Århus.  I tilslutning hertil foreslår Knud Søltoft, at strækningerne af hhv. rute 26 mellem Fårvang og Viborg og rute 15 mellem Silkeborg og Låsby-Århus motorvejen udbygges til 4- sporede motortrafikveje.

Jeg har forelagt henvendelsen for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

”Den omtalte linieføring, benævnt Fårvangslinien, er et forslag, der første gang blev undersøgt for en ny hovedlandevej mellem Silkeborg og Århus i 1978. Forslaget blev behandlet i miljøundersøgelserne i 1992, der lå til grund for beslutningen om at anlægge motorvejsstrækningerne Herning-Bording og Låsby-Århus i 1993, og blev igen undersøgt i forbindelse med Vejdirektoratets linievalgsundersøgelse i 1998. Ved begge lejligheder blev forslaget fravalgt af miljømæssige og trafikale grunde.

Fårvangslinien vil medføre en større påvirkning af natur og landskab, herunder Gudenådalen og Gjern Bakker, end Resendallinien og vil ligesom denne krydse habitatområde nr. 45, Gudenåen og Gjern Bakker, idet habitatområdet omfatter hele strækningen af Gudenåen fra Silkeborg Langsø til Kongensbro.

Desuden vil linien medføre en meget stor omvejskørsel for trafikken mellem Herning og Århus og vil derfor kun i meget begrænset omfang aflaste den nuværende hovedlandevej gennem Silkeborg til Århus.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen