Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. maj 2006

J nr.             459-7

  

 


Trafikudvalget har i brev af 27. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 381+ (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 381:

 

”Kunne en sådan vurdering foretages sammen med en vurdering for så vidt angår vejenes tilstand, vedligeholdelse og trafiksikkerhed? ”

 

Svar:

 

Vejenes tilstand, vedligeholdelse og trafiksikkerhed er alle centrale forhold i forbindelse med gennemgangen af det kommende udvidede statsvejnet.

 

Vejnettet gennemgås under hensyntagen til vejens og sidearealers udformning, adgangsforhold, trafikkens omfang og sammensætning, det eksisterende hastighedsprofil samt registrerede færdselsuheld.

 

På baggrund af definerede normaltværprofiler for tosporede veje i åbent land for de forskellige mulige ønskede hastigheder (typisk 60, 70, 80, 90 km/t) og under hensyntagen til vejens ønskede funktion og standard vurderes, hvorvidt en strækning sikkerhedsmæssigt under nuværende forhold er egnet til en højere hastighedsbegrænsning end den generelle - og hvis ikke, hvorvidt det er muligt at tilpasse strækningen til en højere hastighed.

 

Det skal i den forbindelse fastslås, hvor stor en sikkerhedszone, der kan etableres langs vejen. Den nødvendige bredde af sikkerhedszonen, der måles fra køresporskanten og friholdes for påkørselsfarlige faste genstande og stejle skråninger, er afhængig af den ønskede hastighed og eventuelle skarpe horisontalkurver. Kravene i de danske vejregler, som danner baggrund for nye veje og anlæg, vil i denne sammenhæng være centrale.

 

Overordnet kan det siges, at jo højere hastighed der ønskes, jo større er de generelle sikkerhedskrav til oversigtsforhold på strækninger og i kryds, skarpe horisontale kurver, bredden af sikkerhedszonen mv.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen