|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            31/5-06 J nr.            004-466  Â
|
|
Trafikudvalget har ved brev af den 21. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 378 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. april 2006 fra Markus Sørensen, Kastrup, vedr. postbefordring til Saltholm, jf. TRU alm. Del – bilag 359."
Henvendelsen fra Markus Sørensen drejer sig om postbefordringen til Saltholm. Saltholmsejerlauget, som har ejerrettigheder til øen, ønsker at Post Danmark A/S som hidtil skal bringe posten til øens husstande med en båd, som afgår to gange om ugen. Ifølge oplysninger fra Markus Sørensen er der tre husstande på øen.
Anledningen til henvendelsen til Trafikudvalget er, at Færdselsstyrelsen har truffet beslutning om at begrænse postomdelingen til Saltholm, således at beboerne henvises til at afhente deres post på et nærmere aftalt sted i Kastrup mod en kompensation fra Post Danmark på 12.000 kr. årligt.
./.
På den baggrund har jeg bedt Færdselsstyrelsen om at kommentere
henvendelsen.  Jeg vedlægger Færdselsstyrelsens â€Redegørelse om
postbefordringen til Saltholmâ€, hvortil jeg henviser.
Af redegørelsen fremgår det bl.a, at efter den gældende postlovgivning vil Post Danmark A/S’ befordringspligt for særlige afsides eller utilgængelige steder og for øsamfund, hvortil der ikke er normal forbindelse med færge eller båd samt for pakker, når særlige forhold taler for det, være opfyldt, når forsendelsen er lagt til afhentning ved det nærmeste postbetjeningssted eller anbragt i et særligt indrettet brevkasseanlæg på fastlandet.
Færdselsstyrelsen oplyser i redegørelsen, at i henhold til denne undtagelse fra befordringspligten er postforsendelser til beboerne på syv småøer med fra en til otte husstande igennem en længere årrække blevet afleveret på et aftalt sted på fastlandet, f.eks. i en postkasse, hvor beboerne selv afhenter posten. Som kompensation herfor har Post Danmark A/S udbetalt en årlig kompensation til visse af øerne.
Hensigten med Færdselsstyrelsens afgørelse i denne sag har således været at tilrettelægge postbefordringen til Saltholm efter den praksis, der har udviklet sig gennem årene for postbetjening af små øer med få husstande.
Færdselsstyrelsen oplyser, at det har været lagt til grund for styrelsens opfattelse af sagen, at bådforbindelsen til Saltholm primært er etableret for – foruden post – at kunne få bragt drikkevand og øvrige forsyninger til øen, og at kravet om postbefordring i realiteten udspringer af et ønske om at få finansieret en bådforbindelse.  I den forbindelse er det oplyst, at den årlige udgift til postbefordringen udgør ca. 55.000 kr., og at Post Danmark A/S efter Færdselsstyrelsens fortolkning af befordringspligten ikke kan pålægges denne udgift til opretholdelse af to ugentlige bådforbindelser til Saltholm.
Jeg har umiddelbart ikke grund til at stille spørgsmålstegn ved Færdselsstyrelsens konkrete juridiske vurdering i forhold til postlovgivningen.
Jeg har dog samtidig forstÃ¥else for ejerlaugets ønske om regelmæssig bÃ¥dforbindelse ogsÃ¥ af hensyn til forsyningerne til øen. Jeg har derfor ladet undersøge, om der inden for eksisterende ordninger vedrørende trafikstøtte til mindre øer, eventuelt skulle være grundlag for støtte til bÃ¥den til Saltholm. Disse sonderinger har imidlertid ikke bÃ¥ret frugt.Â
På den baggrund har jeg bedt Færdselsstyrelsen om at genoptage drøftelserne med de involverede interessenter Saltholmsejerlauget, Tårnby Kommune og Post Danmark A/S.
Flemming Hansen