Redegørelse om postbefordringen til Saltholm
Indledningsvis vil vi gerne slå fast, at Post Danmark A/S opfylder sin befordringspligt overfor beboerne på Saltholm i henhold til gældende lovgivning.
I henhold til Lov om postbefordring (Lov nr. 472 af 9. juni 2004), § 11, kan Færdselsstyrelsen i koncessionen fastsætte vilkÃ¥r om â€1) Indholdet af befordringspligten, herunder eventuelle begrænsninger i postomdelingen, samt indholdet af eneretten.â€
På baggrund heraf har Færdselsstyrelsen i Bekendtgørelse om koncession for Post Danmark A/S (Bekendtgørelse nr. 1312 af 14. december 2004) fastsat følgende:
â€Â§ 4. Færdselsstyrelsen kan begrænse postomdelingen til enkelte modtagere eller grupper af modtagere i landdistrikter, nÃ¥r der er tale om:
Stk. 2. Befordringspligten vil i de i stk. 1 nævnte situationer være opfyldt, nÃ¥r forsendelsen er lagt til afhentning ved det nærmeste postbetjeningssted eller anbragt i et særligt indrettet brevkasseanlæg pÃ¥ fastlandet.â€
I henhold til denne undtagelse fra befordringspligten er postforsendelser til beboerne på syv småøer med fra en til otte husstande igennem en længere årrække blevet afleveret på et aftalt sted på fastlandet, f.eks. i en postkasse, hvor beboerne selv afhenter posten. Som kompensation herfor har Post Danmark A/S udbetalt en årlig kompensation på fra 0 til 16.500 kr. til øboerne.
Den foreliggende sag om postbefordring til Saltholm opstod i 1999, hvor den hidtidige mangeårige bådfører på grund af sygdom måtte ophøre med at varetage befordringen.
I perioden efteråret 1999 til marts 2002 måtte Post Danmark indgå midlertidige aftaler med forskellige transportører, da det ikke var muligt at finde en fast transportør, som var interesseret i at udføre transporten til og fra Saltholm. For perioden 1. marts 2002 til 31. marts 2003 indgik Post Danmark aftale med en lokal fisker om at bringe posten til øen to gange om ugen.
Aftalen indebar en forhøjelse af den hidtidige betaling for postbefordringen til Saltholm fra ca. 10.000 kr. pr. år til ca. 55.000 kr. pr. år, hvilket skal ses i sammenhæng med antallet af fastboende personer på øen, som på det tidspunkt var to husstande med i alt fem personer, og som efter det senest oplyste i brevet fra Markus Sørensen nu udgør tre husstande. Post Danmark kunne ikke acceptere de stillede betingelser, og ønskede derfor ikke at videreføre denne aftale efter udløb.
Post Danmark henvendte sig derfor til Posttilsynet (som blev sammenlagt med Færdselsstyrelsen i april 2002) med henblik på indførelse af en ordning, hvorefter beboerne på Saltholm selv afhenter posten på et aftalt sted i Kastrup i lighed med, hvad der er praksis for andre øsamfund med meget få faste husstande og eventuelt mod, at der ydes et rimeligt økonomisk tilskud.
Dette førte senere til et møde i november 2002, hvor Saltholmsejerlauget, Tårnby Kommune, Post Danmark, en repræsentant for en af beboerne på Saltholm og Færdselsstyrelsen deltog.
På mødet blev det aftalt, at Saltholmsejerlauget skulle undersøge mulighederne for at oprette en fast forbindelse til øen.
Saltholmsejerlauget meddelte efterfølgende:
â€Saltholmsejerlauget har gennem de sidste par mÃ¥neder undersøgt muligheden for at etablere en fast rute, som omfatter sÃ¥vel passagerer som varetransport i Saltholmsejerlaugets regi. Ligeledes har vi undersøgt muligheden for at finde andre sponsorer til en sÃ¥dan rute end Post Danmark.
Saltholmsejerlauget må konstatere, at de gældende regler for passagertransport gør, at det for nuværende ikke er økonomisk rentabelt at etablere en passagerrute. Med hensyn til vare- og posttransport har vi arbejdet med et par løsningsmodeller. De er dog faldet tilbage på en aftale med Allan Frederiksen som den eneste realistiske mulighed på kort sigt.
Saltholmsejerlaugets undersøgelse om muligheden for at finde andre sponsorer til ruten blandt offentlige institutioner er ikke faldet positivt ud.
Saltholmsejerlauget har ikke egne midler til at støtte ruten. Den eneste mulighed for yderligere sponsering vi på nuværende tidspunkt ser, er at forhøje lejeindtægten for de eksisterende lejemål, hvis dette er muligt i henhold til lejeloven. Da lejeindtægten i forvejen er meget lav, kan det dog ikke forventes at kunne bidrage væsentligt.
For at sikre bibeholdelse af eksisterende postomdeling, har Saltholmsejerlauget derfor konkluderet, at sÃ¥fremt Post Danmark opsiger den eksisterende aftale med fisker Allan Frederiksen, sÃ¥ agter Saltholmsejerlauget at indgÃ¥ en aftale med samme Allan Frederiksen angÃ¥ende etablering af en fast rute til Saltholm med 2 ugentlige afgange.â€
På baggrund heraf meddeler Post Danmark A/S i februar 2003, at sagen efter deres opfattelse er fastlåst og reelt tilbage ved udgangspunktet, og opfordrer Færdselsstyrelsen til at træffe endelig afgørelse i sagen.
I marts 2003 beslutter Færdselsstyrelsen, at postomdelingen til Saltholm begrænses, således at beboerne henvises til at afhente deres post på et nærmere aftalt sted, f.eks. i Kastrup Lystbådehavn mod en kompensation fra Post Danmark A/S på 10.000 kr. pr år. Post Danmark A/S opsiger herefter kontrakten med bådføreren med udgangen af juli 2003.
Det anføres samtidig, at såfremt der senere oprettes en forbindelse til Saltholm, er Post Danmark A/S forpligtet til at benytte denne på almindelige markedsmæssige vilkår. Hvis der ikke kan opnås enighed om betalingen, kan koncessionshaveren i medfør af § 18 i Lov om postvirksomhed indbringe spørgsmålet for Trafikministeren.
Saltholmsejerlauget anker denne afgørelse. Dette tillægges opsættende virkning, hvorfor postomdelingen til Saltholm fortsætter.
I august 2003 meddeler Saltholmsejerlauget, at det er lykkedes at få genetableret en fast passagerrute til Saltholm med to ugentlige afgange, og at der pr. 1. september 2003 er indgået aftale med Allan Frederiksen om eneret til befordring af passagerer mod betaling til Saltholm. Aftalen indebærer, at Saltholmsejerlauget har udliciteret befordringsretten til Allan Frederiksen.
Allan Frederiksen kræver nu en turpris på 550 kr. pr. tur, svarende til en forhøjelse på 10% i forhold til den hidtil gældende pris. Post Danmark A/S finder denne pris uacceptabel i betragtning af, at betalingen forudsættes fastsat på almindelige markedsmæssige vilkår, og anmoder Færdselsstyrelsen om at indbringe spørgsmålet om takstfastsættelse for Trafikministeren i henhold til § 18 i Lov om postvirksomhed.
På grund af forarbejderne til ny postlov blev det besluttet at udskyde en endelig afgørelse i sagen til efter lovens vedtagelse.
Lov om postbefordring (Lov nr. 472 af 9. juni 2004) indeholder i § 12, nr. 3 en bestemmelse om, at Færdselsstyrelsen (tidligere Trafikministeriet) kan fastsætte regler om, â€at den, der udfører regelmæssig befordring pÃ¥ dansk territorium eller fra Danmark til udlandet, skal medtage forsendelser omfattet af befordringspligten til og fra de ved ruten beliggende postbetjeningssteder.†Det bemærkes, at der her er tale om en ret til at fÃ¥ transporteret forsendelser omfattet af befordringspligten, men ikke en pligt for Post Danmark A/S til at benytte sig heraf.
Den 31. maj 2005 meddeler Færdselsstyrelsen, at fra det tidspunkt, hvor den nuværende kontrakt med transportøren, Allan Frederiksen, udløber, eller senest med udgangen af 2005, henvises beboerne på Saltholm til at afhente posten på et aftalt sted i Kastrup.
Som et tilskud til afhentningen udbetales et årligt beløb, som for 2006 fastsættes til 12.000 kr.
Som svar pÃ¥ et brev fra Saltholmsejerlauget af 14. juni 2005 har Færdselsstyrelsen ved brev af 23. juni 2005 fastholdt sin afgørelse og anført, at â€den eksisterende bÃ¥dforbindelse to gange om ugen for levering af bl.a. daglige fornødenheder betragter vi ikke som en regelmæssig bÃ¥dforbindelse i den forstand, at vi vil pÃ¥lægge Post Danmark A/S at benytte den til befordring af post til Saltholm. Samme synspunkt gør sig gældende for øvrige sammenlignelige småøer.â€
Færdselsstyrelsen har i den forbindelse lagt til grund for sin opfattelse, at bådforbindelsen primært er etableret for – foruden post - at kunne få bragt drikkevand og øvrige forsyninger til øen, og at kravet om postbefordring til øen i realiteten udspringer af et ønske om at få finansieret en bådforbindelse.
Saltholmsejerlaugets ønske om regelmæssig bådforbindelse er meget forståelig. Det er imidlertid Færdselsstyrelsens fortolkning af befordringspligten, at udgiften til opretholdelse af to ugentlige bådforbindelser ikke kan pålægges Post Danmark A/S.
Færdselsstyrelsen har for Saltholm valgt en fortolkning af befordringspligten, som svarer til den praksis, der er gældende for hovedparten af småøer med kun få husstande.
Saltholmsejerlauget har indbragt denne afgørelse for Folketingets Ombudsmand ved breve af 17. november 2005, 4. december 2005 og senest 20. marts 2006.
Folketingets Ombudsmand har forelagt sagen for Færdselsstyrelsen ved brev af 28. april 2006, hvorfor sagen i forhold til ombudsmanden endnu ikke er færdigbehandlet. Kopi af brevet fra Saltholmsejerlauget af 20. marts 2006 til ombudsmanden er vedlagt henvendelsen fra Markus Sørensen.
For god ordens skyld skal det nævnes, at Post Danmark A/S stadig og under hele sagsforløbet har opretholdt postbefordringen til Saltholm.