|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22/5-06 J nr.            004-464  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 377 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes oplyse, hvad status er for indførelse af kørselsafgifter for tunge køretøjer i de øvrige europæiske lande. Herunder bedes oplyst, hvilke lande der har indført en sÃ¥dan kørselsafgift samt hvilke lande der har planer om at indføre en kørselsafgift og hvor langt de i givet fald er med disse planer.â€
Nedenfor beskrives de nyere vejafgiftssystemer for lastbiler, som enten allerede er blevet implementeret pÃ¥ tidsÂpunktet for svaret, og hvor der foreligger offentligt tilgængeligt materiale, eller hvor der er planer om eventuelle systemer.
For oversigtlighedens skyld er de europæiske lande opdelt i skemaet nedenfor, efter typen af vejafgifter landene har indført. Der skelnes mellem to typer vejafgifter. Brugsafgifter og kørselsafgifter. Brugsafgifter opkræves på basis af den tidsperiode, køretøjet har opholdt sig i en bestemt zone/land, hvorimod kørselsafgifter, er afgifter som opkræves på basis af den afstand, køretøjet har kørt.
Efterfølgende uddybes systemerne i landene Schweiz, Østrig og Tyskland, hvor der allerede er implementeret kørselsafgiftssystemer samt Sverige og Tjekkiet, hvor der foreligger planer om et fremtidigt kørselsafgiftssystem.
Der er således primært tale om centraleuropæiske lande med betydelig  transitkørsel.
Vejafgifter på tunge køretøjer i Europa - et overblik
Lande med vejafgifter for lastbiler på hele eller centrale dele af vejnettet |
Lande med opkrævning af vejafgifter pÃ¥ bestemte strækÂninger |
Lande med brugsafgifter på motorveje |
Lande uden hverken brugs- eller kørselsafgifter på motorveje: |
Schweiz |
Italien |
Danmark
|
Polen |
Østrig |
Portugal |
Belgien
|
Finland |
Tyskland |
Spanien |
Nederlandene |
Norge |
|
Grækenland |
Luxembourg |
|
Tjekkiet (2007) |
Frankrig |
Sverige |
Storbritannien |
|
Slovenien |
Ungarn |
|
|
Irland |
|
|
I 1997 blev lovgivningen vedtaget for den sÃ¥kaldte â€Leistungsabhängige Schwerverkehrsabgabe†og fire Ã¥r efter i 2001 erstattede kørselsafgiftssystemet det hidtidige Eurovignettesystem for køretøjer pÃ¥ eller over 3,5 ton. Fra at betale en ensartet og relativ lav sats i det gamle eurovignettesystem skal lastbiler nu betale en væsentlig højere kørselsafgift baseret pÃ¥ kilometerantal og varieret efter vægt og motorens forurening i henhold til EU's standarder, de sÃ¥kaldte euronormer. Kørselsafgiften betales pÃ¥ hele vejnettet.
Â
Østrig introducerede 1. januar 2004 en kørselsafgift, som omfatter alle køretøjer over 3,5 ton, inklusive busser, som kører pÃ¥ de sÃ¥kaldte â€high performance†vejnetværk. Østrig har ca. 2.000 km af denne type veje (hvoraf 1.700 km er motorvej). Køretøjer under 3,5 ton skal som hidtil betale for tidsbaseret brugsafgift for at køre pÃ¥ samme vejnet.
Den tyske kørselsafgift (MAUT´en) trådte i kraft i januar 2005.  Systemet var forsinket af flere omgange på grund af tekniske problemer i udviklingsperioden. Kørselsafgiftssystemet omfatter køretøjer på mindst 12 t. med en række undtagelser, herunder for f.eks. tivoli- og cirkuskøretøjer. Afgiften pålægges som udgangspunkt udelukkende motorveje (ca. 24.000 km i begge kørselsretninger). Loven giver dog mulighed for at udvide det afgiftsbelagte vejnet om nødvendigt.
G:\lvhe\erhv\hlo\Kørselsafgifter\TRU\spm 377 v2.doc
Den svenske regering fremlagde den 20. marts 2006 et transportpolitisk forslag til indførsel af kørselsafgifter for tunge køretøjer i hele Sverige. Planen er, at der indtil efteråret 2006 skal gennemføres en analyse af effekterne for regionerne og erhvervslivet ved et kørselsafgiftssystem. Hvis resultaterne af analyserne ikke viser urimelige konsekvenser for regionerne og erhvervet, vil regeringen fremsætte et lovforslag om indførsel af kørselsafgifter på tunge køretøjer. Analyserne forventes færdiggjort til efteråret med henblik på en beslutningstagen 2007. En eventuel implementering vil kræve en yderligere planlægningsfase.
I Tjekkiet er der truffet beslutning om, at indføre vejafgifter for tunge lastbiler i 2007 og senere for privatbiler i 2010. Startdatoen var oprindelig sat til 2006, men efter at Tjekkiet har haft udviklings- og driftsopgaven af systemet i udbud, er startdatoen blevet udskudt til 1. januar 2007. Efter udbudsrunden valgte tjekkerne et (endnu ikke offentliggjort) selskab. Men to af de øvrige selskaber, der bød ind på opgaven, har anfægtet gennemsigtigheden i processen. Det undersøges derfor i øjeblikket om processen har overholdt de nationale regler og EU-reglerne på området.
Selve det tjekkiske system forventes at blive indrettet til at omfatte tunge køretøjer over 12 ton. Systemet vil inkludere 2.100 km. af det tjekkiske vejnet (motorvej og enkelte 1. klasses veje). Det vides endnu ikke, hvilket teknisk system man vil vælge, men forventes at blive i stil med Østrigs.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at i Danmark opkræves en brugsafgift for køretøjer med en totalvægt på 12 ton eller derover. Afgiften er tidsbaseret, forstået på den måde, at danske og udenlandske lastbiler kan købe sig retten til at køre en dag, en uge, en måned eller et år ad gangen i Danmark. Brugsafgiften er Danmarks eneste internationale afgift, baseret på en mellemstatslig aftale mellem Belgien, Danmark, Tyskland, Luxemburg, Holland og Sverige om opkrævning af afgifter for tunge køretøjers benyttelse af visse veje, den såkaldte Eurovignetteaftale. Tyskland er i praksis udtrådt af aftalen med indførelsen af MAUT’en.
Flemming Hansen