Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23.  maj 2006

J. nr.           004-000472

  

 

Trafikudvalget har i brev af 18. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 368 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  368:

"Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse til MF Arne Toft fra Jimmy Danielsen og John Asmussen, Hobro"

 

Svar:

Nedlæggelse af overkørslen i Øster Doense er en del af en eksisterende 10-års plan for nedlæggelse af overkørsler.

 

Arbejdet med nedlæggelse af overkørslen i Øster Doense er udskudt i forhold til tidligere forventninger, hvilket man fra Banedanmarks side beklager.

 

Banedanmark har en pulje på finansloven på ca. 30 mio. kr. om året til nedlæggelse af overkørsler, og Banedanmark følger 10-årsplanen for nedlæggelse af overkørsler, hvori det er fastsat, i hvilken rækkefølge overkørslerne skal nedlægges.

 

På grund af bl.a. øgede grundpriser, og heraf afledte øgede omkostninger til eksproporation, samt øgede miljøomkostninger har Banedanmark ikke kunnet nedlægge overkørsler i den takt det oprindeligt er forudset i 10-årsplanen.

 

Den nye vejs linieføring er ikke 100 % fastlagt, og der kan derfor ske mindre justeringer af det påtænkte vejforløb.

 

Når staten gennemfører anlægsarbejder af denne type, foregår det ved, at projektet forelægges for ekspropriationskommissionen. Når Banedanmark er klar med et løsningsforslag i forbindelse med anlægsarbejdet i Øster Doense, er det derfor ekspropriationskommissionen, som skal godkende løsningen eller måske pege på en alternativ løsning, som Banedanmark så eventuelt skal undersøge nærmere.

 

Derfor er det først efter, at Banedanmarks løsningsforslag har været forelagt ekspropriationskommissionen ved en besigtigelsesforretning, at det vil være muligt at oplyse, hvordan det færdige vejprojekt vil blive udformet.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen