Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 29.  august 2006

J nr.             004-000448  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 367 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  367:

 

"Vil en herboende førtidspensionist fra Norge, som betaler skat af sin førtidspension fra Norge i Danmark, kunne påberåbe sig pensionistkort fra HUR samt DSB?"

Svar:

 

Jeg har i forbindelse med spørgsmålet rettet henvendelse til DSB og HUR, som har oplyst mig om, hvordan deres ordninger for modtagere af førtidspension fungerer.

Generelt gælder det for både DSB og HUR, at personer der modtager førtidspension fra de danske sociale myndigheder efter lovgivningen om social pension, er berettigede til pensionistkort fra DSB og HUR. Hvis en person derimod modtager førtidspension fra et andet land end Danmark, eksempelvis Norge, afviger reglerne i DSB og HUR.

I HUR vurderes centralt om personer, som modtager førtidspension fra et andet land end Danmark, er berettiget til pensionistkort. Den centrale vurdering går ud på, at HUR’s juridiske funktion undersøger, hvilken form for udenlandsk pension, der reelt er tale om. Kravet er, at der skal være tale om en offentlig ydelse, og at denne ydelse udbetales til vedkommende af helbredsmæssige årsager.

Hos DSB giver et DSB Legitimationskort passagerer under 65 år, der modtager pension efter lovgivning om dansk social pension ret til at rejse på billetter med rabat på Standard. En person der modtager norsk førtidspension kan således ikke få udstedt et DSB Legitimationskort, og vil derved ikke kunne købe DSB 65-billetter, selvom pågældende betaler skat af sin pension i Danmark.

Det er såvel Socialministeriets og Transport- og Energiministeriets vurdering, at DSB’s ordning er i strid med ligebehandlingsprincippet i den nordiske konvention om social bistand og sociale tjenester, hvis pågældende modtager af udenlandsk førtidspension er en nordisk statsborger. 

Dertil vurderes DSB’s ordning af Socialministeriet, Justitsministeriet samt Transport- og Energiministeriet at være i strid med EU- retten jf. EF-traktatens generelle diskriminationsforbud i art. 12. 

Transport- og Energiministeriet har på baggrund af ovenstående bedt DSB ændre sin nuværende praksis, så ordningen bringes i overensstemmelse med nordisk konvention om social bistand og sociale tjenester samt EU-retten. 

For en god ordens skyld har Transport- og Energiministeriet orienteret KL og Amtsrådsforeningen om svaret på dette stillede spørgsmål.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen