Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. maj 2006

J nr.             004-456

  

 

Trafikudvalget har i brev af 10. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 361, 362 og 363, som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 361 :

 

"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikler fra Ekstra Bladet søndag den 9. april 2006, ”Piloter knaldes for druk og narko”, ”Vi drak og sniffede” samt ”Luftfartslæge erkender kaos” og herunder oplyse om ministeren ikke er bekymret over den kendsgerning at Statens Luftfartsvæsen ikke er i besiddelse af præcise tal for antallet af alkohol- og stofmisbrugere blandt piloter, flyveledere og stewardesser, men alene kan vurdere antallet, da Statens Luftfartsvæsen tilsyneladende ikke længere fører statistik på området, hvorved Statens Luftfartsvæsen ganske mister overblikket over denne meget alvorlige problematik".

 

Svar:

 

Statens Luftfartsvæsen er myndighed for den civile luftfart i Danmark, og de har overfor mig oplyst følgende:

 

I luftfartslovgivningen er der fastsat meget skrappe krav til ædrueligheden hos piloter og andre personalegrupper indenfor luftfarten, herunder ogsÃ¥ forbud mod misbrug af narkotika. 


Danmark er et af få de lande i verden, der har indført obligatorisk screening for alkoholmisbrug ved de regelmæssige helbredscheck for erhvervspiloter og flyveledere. Dermed bliver alle erhvervspiloter og flyveledere checket.

 

I 2002 blev der således indført en ordning med den misbrugsforebyggende Gamma-GT undersøgelse.

 

Gamma-GT undersøgelsen baserer sig på blodanalyse og kan vise overbelastning af leveren forårsaget af et alkoholoverforbrug. Er der det mindste tegn på et overforbrug af alkohol, bliver der iværksat en målrettet og grundig undersøgelse for at afdække, om pågældende har et så stort forbrug af alkohol, at vedkommende er uegnet til at gøre tjeneste indenfor luftfarten. Et evt. narkotika misbrug vil også afsløres ved de hyppige helbredscheck, som bl.a. erhvervspiloter og flyveledere gennemgår.

 

./.

 
Der henvises til vedlagte publikation fra Statens Luftfartsvæsen (SLV) ”Flyvning & Alkohol, Uforenelige Størrelser”, hvori der gives en mere detaljeret redegørelse for ordningen.

 

Hvis en certifikatindehaver er dømt for spiritus- eller promillekørsel efter færdselsloven eller for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, får SLV automatisk besked fra Det centrale Kriminalregister.

 

I disse situationer indkaldes certifikatindehaveren til en flyvemedicinsk undersøgelse, som - bl.a. ved udtagning af blodprøve - har til formål at afdække, om der er tale om et overforbrug eller ligefrem et misbrug, som er uforeneligt med flyvesikkerheden.

 

Inden for misbrugsområdet har SLV ikke siden 2002 foretaget en løbende opgørelse, hvilket har sammenhæng med ændrede administrative procedurer.

 

SLV er ved at gennemføre en overgang til en digitalisering af sagsbehandlingen, og i den forbindelse overvejes det,  hvorledes udviklingen i antallet af sager om misbrug bedre kan følges.

 

Uanset dette vil SLV allerede fra 1. maj som en midlertidig ordning på ny foretage en opgørelse over udviklingen i antallet af sager, hvor misbrug i forbindelse med fornyelse af certifikater for piloter og flyveledere medfører nægtelse af fornyelse, eller at der gennemføres særlige foranstaltninger.

 

For så vidt angår stikprøvekontrol har politiet efter luftfartsloven mulighed for at foretage kontrol, hvis der er mistanke om, at luftfartslovens promillegrænse på 0,20 er overskredet.

 

Jeg har tillid til, at bÃ¥de Statens Luftfartsvæsen og dansk luftfart er i stand til at hÃ¥ndhæve de skrappe krav til ædrueligheden hos piloter og andre  personalegrupper indenfor luftfarten.

 

Men der må aldrig herske tvivl om flyvesikkerheden, og jeg har derfor for en god ordens skyld bedt Statens Luftfartsvæsen om en redegørelse for, om udvidelse af adgangen til stikprøvekontroller som supplement til de bestående checks vil kunne gavne flyvesikkerheden yderligere.

 

Desuden har jeg bedt om en vurdering af, om der kan være grund til at udvide screening  for misbrug til også at omfatte andre personalegrupper indenfor den civile luftfart, f.eks. kabinepersonale.

 

 

Spørgsmål nr. 362 :

 

”Er ministeren enig i, at det er ganske grotesk, at de pågældende medarbejdere advares måneder før de årlige helbredscheck skal finde sted, og at uvarslede stikprøvekontroller umiddelbart bør indføres på området?”

 

Svar:

 

Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål nr. 361.

 

Spørgsmål nr. 363 :

 

”Er ministeren enig i, at det er bekymrende, at Statens Luftfartsvæsen og SAS ikke tester de pågældende medarbejdergrupper for misbrug af stoffer?”

 

Svar:

 

Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål nr. 361.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen