|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            11.  maj 2006 J nr.            004-000457  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 360  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
â€Ministeren bedes oplyse, hvorvidt resultaterne af DSBs â€Ã˜st-tælling†herunder den ekstra rejsetid samt værditab ved et eventuelt ekstra togskifte for de jyske rejsende er medtaget i de samfundsøkonomiske beregninger for henholdsvis 5. spor og Nybygningsløsningen – og i bekræftende fald hvad effekterne er heraf.â€
I den samfundsøkonomiske analyse er alle effekter, som indvirker på rejsetiden for passagererne medtaget: rejsetid med tog, skjult ventetid (den tid man venter til næste afgang ved rejsens begyndelsesstation eller er nødt til at ankomme for tidligt ved rejsens slutstation), skiftetid (både den faktiske tid der skal bruges til at skifte samt ventetid på perron) samt forsinkelsestid.
Med den i Strategianalysen anvendte køreplan for Nybygningsløsningen vil rejsende på den eksisterende strækning i visse relationer opleve en forringelse i forhold til køreplanen i Basissituationen. Disse forringelser indgår på lige fod med forbedringer andre steder i de samfundsøkonomiske beregninger.
Nedenstående tabel viser den gennemsnitlige ændring i den samlede rejsetid (rejsetid med tog, skjult ventetid og skiftetid) for rejsende over Storebælt i henholdsvis 5. spors- og nybygningsløsningen fordelt på forskellige sjællandske destinationer på grundlag af de anvendte køreplaneksempler i Strategianalysen. Dette viser effekterne til de forskellige destinationer.
Tabel 1: Gennemsnitlig ændring i samlet rejsetid
Minutter |
5. spor |
Nybygning |
Citystationer inkl. omstigning |
-3 |
- 7 |
Høje Taastrup – Roskilde – Holbæk |
-1 |
+12 |
Køge området |
0 |
- 30 |
Øvrige Sjælland |
0 |
0 |
Endvidere vil jeg, som i min besvarelse af spørgsmål 359, henlede opmærksomheden på det igangværende arbejde med at optimere køreplanerne, hvor det bla. er sigtet at forbedre landsdelstrafikken til Roskilde og Høje Taastrup i nybygningsløsningen.
Flemming Hansen