Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             11.  maj 2006

J nr.             004-000458

  

 

Trafikudvalget har i brev af 6. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 357 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 357

 

”Ministeren bedes foranledige en samfundsøkonomisk beregning på 5. sporsløsningen, hvor der fratrækkes omkostninger til opsætning af støjskærme bortset fra på strækninger, hvor der allerede i dag eksisterer skærme”

 

Svar:

 

Som nævnt i mit svar på spørgsmål 356 findes der ikke faste grænseværdier for støj ved udbygning af bestående baner. Men jeg har svært ved at forestille mig, at man i forbindelse med en eventuel 5. sporsløsning, som muliggør øget trafik og derved øget støj, ikke støjbeskytter omgivelserne til det niveau, der kendes i dag. Det vil være imod praksis på området.

Jeg har alligevel for fuldstændighedens skyld fået foretaget et samfundsøkonomisk overslag, hvor det antages, at der i forbindelse med en 5. sporsløsning ikke foretages anden støjbeskyttelse end at genopføre de allerede eksisterende støjskærme, som skal flyttes for at et 5. spor kan etableres.

Overslaget viser at projektets interne rente reduceres med ca. 0,9 procentpoint til 2,6 procent.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen