|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            11.  maj 2006 J nr.            004-000458  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 357 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
â€Ministeren bedes foranledige en samfundsøkonomisk beregning pÃ¥ 5. sporsløsningen, hvor der fratrækkes omkostninger til opsætning af støjskærme bortset fra pÃ¥ strækninger, hvor der allerede i dag eksisterer skærmeâ€
Som nævnt i mit svar på spørgsmål 356 findes der ikke faste grænseværdier for støj ved udbygning af bestående baner. Men jeg har svært ved at forestille mig, at man i forbindelse med en eventuel 5. sporsløsning, som muliggør øget trafik og derved øget støj, ikke støjbeskytter omgivelserne til det niveau, der kendes i dag. Det vil være imod praksis på området.
Jeg har alligevel for fuldstændighedens skyld fået foretaget et samfundsøkonomisk overslag, hvor det antages, at der i forbindelse med en 5. sporsløsning ikke foretages anden støjbeskyttelse end at genopføre de allerede eksisterende støjskærme, som skal flyttes for at et 5. spor kan etableres.
Overslaget viser at projektets interne rente reduceres med ca. 0,9 procentpoint til 2,6 procent.
Flemming Hansen