Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 11.  maj 2006

J nr.             004-000458

  

 

Trafikudvalget har i brev af 6. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 356  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 356:

 

”Finder ministeren det, med henvisning til strategianalysen København – Ringsted, nødvendigt, at der opstilles ekstra støjskærme ved etablering af 5. sporsløsningen i det omfang, som er skitseret i analysen, når støjen fra de nuværende 4 spor på strækningen tages i betragtning, hvorved støjniveauet allerede må antages at være kendt for beboerne langs banen?”

Svar:

 

Der findes ikke faste grænseværdier for støj ved udbygning af bestående baner, og det er derfor ikke muligt præcist at afgøre hvilket omfang af støjbeskyttelse, der som minimum er nødvendigt ved et 5. spor. Som 5. sporet er forudsat på niveau 1 sker anlægget med neutral påvirkning af støjbilledet langs banen. Der kan for ca. ½ mia. kr. ekstra, ske en yderligere støjsikring (niveau 2), således at ambitionsniveauet svarer til nybygningsløsningen.

I forbindelse med en VVM-undersøgelse fastlægges hvilke minimumskrav støjbeskyttelsen skal leve op til. I det omfang man ønsker at udføre yderligere støjbeskyttelse vil det ske på baggrund af en konkret vurdering af udbyttet i forhold til udgifterne og andre gener såsom barrierevirkninger, skyggevirkninger etc. Det er således for tidligt at lægge sig fast på hvilket støjbeskyttelsesniveau, der vil være fornuftigt for en 5. sporsløsning.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen