Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             27. april 2006

J nr.             004-000447

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 354 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  354:

 

"Med henvisning til ministerens svar på TRU alm. del – spørgsmål 321 bedes ministeren oplyse, hvilke typer togsæt samt antallet af togsæt, der overflyttes fra Kystbanen til Nordvest- og Sydbanen for at afhjælpe det manglende tog materiel på disse strækninger som følge af flere rangere uheld med forsinkelser og aflysninger til følge"

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst, at der i en periode har været anvendt 2 Øresundstogsæt ekstra på Kystbanen. Dermed har det været muligt at flytte 2 IR4 togsæt fra Kystbanen til strækningen København – Ringsted, hvorved der blev frigjort et antal dobbeltdækker­vogne til Syd- og Nordvestbanen. Af hensyn til driftsstabiliteten i Øresundstrafikken og på Kystbanen gennemføres dette merforbrug af Øresundstogsæt ikke længere. DSB har endvidere oplyst, at man løbende vurderer materielsituationen med henblik på justering af materielanvendelsen og afhjælpning af situationen på Syd- og Nordvestbanen. Hertil kan det oplyses, at der i øjeblikket aflyses højst én afgang om dagen som følge af manglende materiel på Syd- og Nordvestbanen.

 

I henhold til pålidelighedsmålsætningen i Transport- og Energiministeriets kontrakt med DSB kan DSB aflyse op til 1 % af samtlige afgange i fjern- og regionaltrafikken. Såfremt DSB aflyser mere end 1 % af disse afgange skal DSB betale bod til Transport- og Energiministeriet. Aflysning af én enkelt afgang om dagen på Syd- og Nordvestbanen påvirker dog kun DSB’s pålidelighedsstatistik i meget begrænset omfang. Det kan i øvrigt oplyses, at 96,8 % af afgangene i DSB’s fjern- og regionaltrafik blev gennemført i januar 2006. Pålideligheden for februar og marts 2006 var henholdsvis 98,5 % og 99,0 %.

 

Som oplyst i svaret på spørgsmål 321 (TRU alm. del), så er de mindst beskadigede dobbeltdækker­vogne tilbage i drift på og Syd- og Nordvestbanen, og DSB forventer forsat, at yderligere et antal dobbeltdækker­vogne vil blive sat i drift igen til sommer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen