|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            27. april 2006 J nr.            004-000447  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 354 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Med henvisning til ministerens svar på TRU alm. del – spørgsmål 321 bedes ministeren oplyse, hvilke typer togsæt samt antallet af togsæt, der overflyttes fra Kystbanen til Nordvest- og Sydbanen for at afhjælpe det manglende tog materiel på disse strækninger som følge af flere rangere uheld med forsinkelser og aflysninger til følge"
Jeg har forelagt spørgsmÃ¥let for DSB, der har oplyst, at der i en periode har været anvendt 2 Øresundstogsæt ekstra pÃ¥ Kystbanen. Dermed har det været muligt at flytte 2 IR4 togsæt fra Kystbanen til strækningen København – Ringsted, hvorved der blev frigjort et antal dobbeltdækkerÂvogne til Syd- og Nordvestbanen. Af hensyn til driftsstabiliteten i Øresundstrafikken og pÃ¥ Kystbanen gennemføres dette merforbrug af Øresundstogsæt ikke længere. DSB har endvidere oplyst, at man løbende vurderer materielsituationen med henblik pÃ¥ justering af materielanvendelsen og afhjælpning af situationen pÃ¥ Syd- og Nordvestbanen. Hertil kan det oplyses, at der i øjeblikket aflyses højst én afgang om dagen som følge af manglende materiel pÃ¥ Syd- og Nordvestbanen.
I henhold til pålidelighedsmålsætningen i Transport- og Energiministeriets kontrakt med DSB kan DSB aflyse op til 1 % af samtlige afgange i fjern- og regionaltrafikken. Såfremt DSB aflyser mere end 1 % af disse afgange skal DSB betale bod til Transport- og Energiministeriet. Aflysning af én enkelt afgang om dagen på Syd- og Nordvestbanen påvirker dog kun DSB’s pålidelighedsstatistik i meget begrænset omfang. Det kan i øvrigt oplyses, at 96,8 % af afgangene i DSB’s fjern- og regionaltrafik blev gennemført i januar 2006. Pålideligheden for februar og marts 2006 var henholdsvis 98,5 % og 99,0 %.
Som oplyst i svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l 321 (TRU alm. del), sÃ¥ er de mindst beskadigede dobbeltdækkerÂvogne tilbage i drift pÃ¥ og Syd- og Nordvestbanen, og DSB forventer forsat, at yderligere et antal dobbeltdækkerÂvogne vil blive sat i drift igen til sommer.
Flemming Hansen