|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato             27. april 2006 J nr.            004-000451  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 352 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Med henvisning til, at trafikspringet i form af flere passagerer vurderes at være en del større i nybygningsløsningen, bedes ministeren oplyse, om det har været vurderet, om man ville kunne opnå det samme trafikspring, hvis man kombinerede et 5. spor med mindre udbygninger mellem Roskilde og Ringsted."
En løsning, hvor man kombinerer et 5. spor med mindre udbygninger mellem Roskilde og Ringsted, må forventes at give et trafikspring, som ligger mellem de beregnede for henholdsvis 5.spors- og udbygningsløsningen. Det forudsættes at mindre udbygninger vil forøge kapaciteten i et mindre omfang end udbygningsløsningen, men vil ikke medføre en forøgelse af hastigheden.
Nybygningsløsningen giver et større trafikspring end udbygningsløsningen, især fordi man i denne løsning forbedrer tilgængeligheden væsentligt i Køge- og StevnsomrÃ¥det bÃ¥de ind mod København og mod Vestsjælland, Fyn og Jylland. Ved at videreføre tog fra banen Næstved – Køge (â€Lille Sydâ€) ad den nye bane til København afkortes rejsetiden væsentligt. Passagerer fra/til Køge-omrÃ¥det fÃ¥r ogsÃ¥ en forbedret mulighed for at rejse med tog mod Fyn og Jylland, da man ikke længere skal skifte i Roskilde eller tage omvejen via København HovedbanegÃ¥rd. Desuden vil fjerntogsrejsende i Nybygningsløsningen, der kører ad den nye bane, kunne opnÃ¥ en rejsetidsbesparelse pÃ¥ ca. 2 minutter. Mindre udbygninger mellem Roskilde og Ringsted i 5. sporsløsningen vil ikke medføre de ovennævnte effekter.
Flemming Hansen