Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato               27. april 2006

J nr.             004-000451

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål 352 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 352:

 

" Med henvisning til, at trafikspringet i form af flere passagerer vurderes at være en del større i nybygningsløsningen, bedes ministeren oplyse, om det har været vurderet, om man ville kunne opnå det samme trafikspring, hvis man kombinerede et 5. spor med mindre udbygninger mellem Roskilde og Ringsted."

Svar:

 

En løsning, hvor man kombinerer et 5. spor med mindre udbygninger mellem Roskilde og Ringsted, må forventes at give et trafikspring, som ligger mellem de beregnede for henholdsvis 5.spors- og udbygningsløsningen. Det forudsættes at mindre udbygninger vil forøge kapaciteten i et mindre omfang end udbygningsløsningen, men vil ikke medføre en forøgelse af hastigheden.

Nybygningsløsningen giver et større trafikspring end udbygningsløsningen, især fordi man i denne løsning forbedrer tilgængeligheden væsentligt i Køge- og Stevnsområdet både ind mod København og mod Vestsjælland, Fyn og Jylland. Ved at videreføre tog fra banen Næstved – Køge (”Lille Syd”) ad den nye bane til København afkortes rejsetiden væsentligt. Passagerer fra/til Køge-området får også en forbedret mulighed for at rejse med tog mod Fyn og Jylland, da man ikke længere skal skifte i Roskilde eller tage omvejen via København Hovedbanegård. Desuden vil fjerntogsrejsende i Nybygningsløsningen, der kører ad den nye bane, kunne opnå en rejsetidsbesparelse på ca. 2 minutter. Mindre udbygninger mellem Roskilde og Ringsted i 5. sporsløsningen vil ikke medføre de ovennævnte effekter.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen