Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             3. maj 2006

J nr.             004-000435

 

 

Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 338:

 

"Med henblik på at kunne vurdere behovet for en dobbeltsporet jernbane Aalborg-Frederikshavn ønskes det oplyst, hvilket trafikunderlag banen har i dag, hvor meget regulariteten vil blive forbedret ved anlæg af dobbeltspor, hvor meget passagertallet vurderes at ville vokse ved anlæg af dobbeltspor, samt hvad anlægsudgiften skønnes at ville være ved anlæg af dobbeltspor."

Svar:

 

På strækningen Aalborg – Frederikshavn køres tog hver time, suppleret med ekstratog i myldretiderne mandag – fredag. En væsentlig del af strækningens tog er fjerntog i relationen Frederikshavn - København/Kastrup. Der foretages godt 1,7 mio. rejser på strækningen, hvoraf ¾ er lokale rejsende. Godstrafikken er beskeden med ca. 10 tog om ugen.Nord for Aalborg bor der ca. 65.000 indbyggere i byerne langs strækningen(i de bymæssige områder). Dette svarer omtrentlig, uden sammenligning i øvrigt, til stationerne på den enkeltsporede strækning Alken – Birk Centerpark (imellem Herning og Skanderborg).

En udbygning af infrastrukturen sker for at imødekomme et ønske om kørsel med flere tog. Der er allerede i dag en forholdsvis høj frekvens i myldretiden på strækningen, og en øget kørsel i spidsbelastningsperioderne må forventes at udløse investeringer i togmateriel. På strækningen Aalborg - Frederikshavn vil en forøgelse af trafikken således i første omgang kunne forudses at ske på mandage – fredage mellem myldretiderne.

Forbedring af regularitet (kvalitet) vil være en tillægsgevinst ved en forøgelse af kapaciteten. Trafikken nord for Aalborg er i øjeblikket præget af regularitetsproblemer, som dog primært er afledt fra problemer, der opstår på hovedstrækningen København – Århus. Der forudses således et kvalitetsløft på den enkeltsporede strækning nord for Aalborg, når fjerntrafikken syd for Aalborg stabiliseres.

Stigning i antallet af rejsende sker som oftest på baggrund af væsentlige forbedringer i passagerernes rejsemuligheder specielt højere frekvens og kortere rejsetid. Køreplanen på strækningen Aalborg – Frederikshavn er pt. planlagt for at tilgodese fjerntogene, til dels på bekostning af rejsetiden for de få ekstratog i myldretiden. Isoleret set vil det således kun være de få ekstratog og nye tog uden for myldretiderne, som vil kunne opnå kortere køretid ved anlæg af et dobbeltspor.

Der foreligger ikke noget grundlag for at vurderer anlægsoverslaget for et ekstra spor imellem Aalborg - Frederikshavn med nogen sikkerhed. Trafikstyrelsen undersøger for øjeblikket en lignende opgave, dobbeltsporet Lejre – Vipperød. På denne 20 km strækning forventes en anlægspris på ikke under 800 mio. kr. Omregnet til strækningen Aalborg – Frederikshavn, som er ca. 80 km, indikerer det en anlægspris i en størrelsesorden som nok må forventes at være et par mia. kr. Delvise udbygninger, hvoraf Aalborg – Hjørring nok ville være mest interessant, var naturligvis også en mulighed.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen