6. april 2006

Svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 330 af 23. marts 2006 ad TRU alm. del.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse, hvordan udviklingen har været de seneste 5 år op til Macquarie Airports’ overtagelse af aktiemajoriteten, og hvordan udviklingen forventes at blive de kommende år i Københavns Lufthavne m.h.t. udbyttebetaling set i forhold til investeringer i f.eks. nye skranker og gates. Ministeren bedes samtidigt redegøre for, hvilke muligheder staten har for at påvirke udviklingen på disse områder.”

 

Svar:

Den samlede udlodning til aktionærerne i Københavns Lufthavne A/S har de seneste fem år bestået af dels tilbagekøb af egne aktier, dels udbytter. Den årlige udlodning til aktionærerne er i perioden steget fra 211 mio. kr. i 2002 til knap 670 mio. kr. i 2006, jf. tabel 1. Som andel af regnskabsårets resultat er udbyttet i 2006 dog på niveau med de seneste års udlodninger.

 

Tabel 1

Udlodning til aktionærerne og investeringer

 

 

Mio. kr.

2002

2003

2004

2005

2006B

 

 

Tilbagekøb af egne aktier

121

235

373

291

0

 

 

Udbytte

91

116

152

278

670

 

 

Samlet udlodning

212

351

525

569

670

 

 

- andel af årets resultat (pct.)

60,9

81,2

88,6

84,9

83,8

 

 

Investeringer i mat. aktiver

179

211

450

510

800

 

 

 

 

 

Anm:  For 2006 er beregningen baseret på selskabets skøn over årets resultat efter skat.

Kilde: Årsrapporter samt oplysninger fra Københavns Lufthavne A/S 2001-2005

 

Det er ikke muligt at angive de kommende års forventede udlodning til aktionærerne, da dette vil afhænge af bestyrelsens indstilling til generalforsamlingen og generalforsamlingens efterfølgende beslutning herom.

 

Som det fremgår, har Københavns Lufthavne A/S’ investeringer i materielle anlægsaktiver været stigende i perioden. Selskabet har endvidere oplyst, at der i 2006 forventes investeringer i materielle anlægsaktiver i størrelsesordenen 800 mio. kr. Finansministeriet er ikke bekendt med den nærmere fordeling af investeringerne på enkelte typer af aktiver.

 

Finansministeriet skal som mere generel betragtning anføre, at der normalt ikke er nogen direkte sammenhæng mellem størrelsen af udlodningen til aktionærerne og selskabets investeringer, da Københavns Lufthavne A/S vil kunne finansiere de investeringer, der findes hensigtsmæssige.

 

For så vidt angår statens muligheder for at påvirke udviklingen, skal det indledningsvist bemærkes, at det er selskabets ledelse, dvs. bestyrelse og direktion, som træffer beslutninger om, hvilke investeringer der skal gennemføres. Dermed har staten ikke direkte mulighed for at få indflydelse på selskabets drift, hvilket i øvrigt generelt gælder i de selskaber, hvor staten er mindretalsaktionær.

 

Jeg har imidlertid på anmodning modtaget en redegørelse fra Københavns Lufthavne A/S angående bl.a. de forhold, som der har været rejst kritik af i pressen.

 

Det fremgår bl.a. af redegørelsen, at Københavns Lufthavne A/S fortsat vil sikre, at den nødvendige infrastruktur er til stede, og at der ikke vil ske ændringer, der vil forringe sikkerheden. Endvidere fremhæves, at selskabets servicemål er uændrede. Dvs. der er ikke ændret ved de målsætninger, der er for, hvor lang tid passagerne skal vente ved indcheckning, sikkerhedskontrol og bagageafhentning mv. Men det påpeges også, at opfyldelsen af nogle af disse målsætninger afhænger af andre af de selskaber, der operer i lufthavnen.

 

På den baggrund har jeg valgt at tage redegørelsen til efterretning.